Liigu edasi põhisisu juurde
Grow Hacking; pildi autor Tanel Tromp

Turundajast võluriks ehk mis on Growth Hacking

Hegle Sarapuu

Noortele ettevõtjatele võib ehk jääda mulje, et super-hea-idee on kõik, mis ühe suure äri alustamiseks on vajalik nii nagu seda arvas ka Aaron Swartz, üks reddit.com teenuse endisi omanikke (Macfarquhar, 2013). Õnnestumiseks on aga hoopis vaja pigem palju tööd ja kasvatada kasutajate hulka võimalikult kiiresti. Ilma kopsaka turunduseelarveta on aga väga raske konkureerida turunduses suurte ettevõtete ning brändidega. Idufirmade ning alustavate ettevõtete ainuke võimalus on leida nutikas viis (kasutades ära oma tehnilist kompetentsi) odavamalt kliendi tähelepanu eest võistelda - Growth Hacking (siinkohal pean kohatuks seda terminit vägisi eestindada).

 

Growth Hacking on oma olemuselt turundustegevus. Selle eesmärk on, nagu turunduseski, kasutajahulga või kliendibaasi kasvatamine. Ainuke erinevus on see, et Growth Hacking spetsialistid on tihti palju tehnilisema taustaga ja nende võimuses on reaalselt luua parem toode või teenus ning ehitada toote või teenuse turundus juba selle sisse.

 

Korralik Growth Hacking spetsialist on oma olemuselt peamiselt turundaja. Eesmärgiga kasutajate juurde toomine aga ka nende hilisem teenuse juures säilitamine ning seeläbi teenuse kasutajate plahvatusliku kasvu tekitamine.

 

Growth Hacking üks olulisemaid põhimõtteid on mõõtmine – faktid on tähtsamad kui tunne või meeldivus. Seega spetsialisti peamised töövahendid on mõõdikud (KPI – Key Performance Indicators) ja statistika, toote disainimine, loovus, turundustööriistad ja teenused ning infoedastamise kanalid.

 

Ryan Holiday soovitab oma raamatus neljasammulist protsessi, mis algab toote-turu kokku sobivuse loomisest ning lõppeb kasutajate säilitamisega (Holiday, 2014). Seejärel aga tuleb protsessi pidevalt läbida ja luua järjest parem teenus ning toode.

Ryan Holiday 4-sammuline protsess

Joonis 1 - Ryan Holiday 4-sammuline protsess

 

Eduka Growth Hacking spetsialisti või ka tiimi käsutuses on järgnevad oskused (Donckers, 2013):

· Andmeanalüüs

· Programmeerimine, koodi lugemise oskus

· Kasutajakogemuse disain (UX e. User eXperience design)

· Loovus, uued head ideed

· Ratsionaalsus, andmed on tähtsamad kui arvamused

 

Loomulikult on kogu maailmas palju näiteid, kuidas kasutajate baasi on tõstetud kiiresti ja palju tänu sellele, et turundusvõimalused ehitatakse tootesse sisse. Näiteks kui järgmine kord näete e-kirja lõpus linki, et see kiri on saadetud selle ja selle vahendusel, panitegi just tähele ühte Growth Hacking taktikat. Või äkki said saata vahetult peale mõne teenuse kasutamist oma sõbrale kupongi –„Sinu sõber tegi sulle kingituse: 20% esimesest teenuse tarbimise hinnast alla“.

 

Ilusat häkkimist!

 

Viidatud materjalid:

Macfarquhar, L. (11. 03 2013. a.). Requiem for a Dream. Allikas: The New Yorker: http://www.newyorker.com/magazine/2013/03/11/requiem-for-a-dream

 

Holiday, R. (2014). Growth Hacker Marketing: A Primer on the Future of PR, Marketing, and Advertising. New York: Penguin Group. Goodreads link 

 

Donckers, D. (04. 07 2013. a.). Startup Marketing: A Guide To Growth Hacking. Allikas: Donald's Blog: http://www.donckers.co/startup-marketing-a-guide-to-growth-hacking