Ligipääsetavus sporditehnoloogias: kuidas juhtiv ülemaailmne sporditehnoloogia ettevõte oma kasutajakogemust parandas
Ligipääsetav veeb või mobiilirakendus tähendab, et seda saavad kasutada võimalikult paljud inimesed olenemata sellest, kas neil on mõni erivajadus või mitte. Veebilehe või mobiilirakenduse ligipääsetavuse parandamine ei ole oluline ainult erivajadustega inimesele, vaid see aitab kõiki kasutajaid.
Näiteks teksti värvide parandamine aitab ka tavakasutajat, kuna muudab teksti paremini loetavaks. Korrektsete ja loogiliste pealkirjade kasutamine aitab kõigil kiiremini ja lihtsamini üles leida lõigu, mis neile kõige olulisem on.
Sellest tulenevalt pöördus meie spetsialistide poole juhtiv ülemaailmne sporditehnoloogia ettevõte, mis lisaks kaasahaaravate kogemuste loomisele spordisõpradele ja panustajatele kaitseb ka sporti, tuvastades ja ennetades näiteks pettusi.
Klient soovis kontrollida oma e-õppeprogrammi ligipääsetavust. Programm käsitleb sportlase heaolu erinevaid aspekte ning sisaldab õppevideoid, mis tutvustavad spordiga seotud ohumärke ja käitumisjuhiseid sellistes olukordades. Videote põhjal saavad osalejad vastata kontrollküsimustele ning programmi eduka läbimise korral saadakse lõpetamist kinnitav sertifikaat.
Lisaks soovis ettevõte kontrollida mobiilirakenduse ligipääsetavust nii Android kui iOS seadmes. Rakenduse kaudu saab esitada raporteid ebaaususe kohta spordis, näiteks korruptsioon, altkäemaks või hasartmängusõltuvus.
Trinidad Wisemanis tegeleme digikeskkondade ligipääsetavuse analüüsi ja parandamisega, et tagada nende kasutatavus võimalikult laiale kasutajaskonnale. Pakume ligipääsetavuse auditeid, kasutajatestimisi, koolitusi ja konsultatsioone. Loe lähemalt meie ligipääsetavuse teenuste kohta ja võta meiega ühendust.
Kui ligipääsetav on kasutusel olev keskkond?
Selleks, et teada saada, kui ligipääsetav sinu veebileht või mobiilirakendus on, tuleb esmalt selle ligipääsetavust testida. Ligipääsetavust testitakse Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) nõuete ja/või Euroopa Liidu EN 301 549 standardi alusel, mis sisaldab endas WCAG 2.1 AA taseme nõudeid.
Sporditehnoloogia ettevõtte keskkondade puhul testisime ligipääsetavust EN 301 549 standardi ning uuendatud WCAG 2.2 AA taseme nõuete alusel.
Kuidas veebilehe ja mobiilirakenduse ligipääsetavust testitakse?
Üks osa veebilehe ligipääsetavuse testimisest hõlmab automaattööriistade kasutamist. Automaattööriistad, nagu WAVE Evaluation Tool, oskavad välja tuua näiteks kohti, kus tekst on vähe kontrastne.
Samuti saab nende tööriistadega kontrollida lehe struktuuri, ehk kas lehel oleva sisu esitamiseks on koodis kasutatud näiteks loendeid, tabeleid ja navigatsioonielemente. Lisaks saab kontrollida, kas koodis on kasutatud pealkirjaelemente ning kas need on hierarhilised (st pealkirjatasemeid ei ole vahele jäetud).
Meie kliendi e-õppeprogrammi puhul kasutasimegi ligipääsetavuse testimiseks WAVE'i, et kontrollida tekstide ja kasutajaliidese elementide kontrastsust ning lehtede pealkirju. Lisaks kasutasime PDF dokumendi testimiseks Adobe Acrobat Pro-d, mis näitab ära, kas dokumendile on lisatud pealkiri ning kas on määratud ka dokumendi keel jpm.
Ligipääsetavuse testimisel ei saa lootma jääda ainult automaattööriistadele, kuna need ei suuda välja tuua kõiki veebilehel esinevaid vigu. Ligipääsetavuse automatiseeritud ja manuaalse testimise võrluse kohta saad lugeda meie varasemast blogipostitusest. Lisaks automaattööriistadele kasutatakse ligipääsetavuse testimisel hiirt, klaviatuuri, ekraanilugejaid ning häälkäsklusi.
Ekraanilugeja on programm, mis loeb näiteks pimedale kasutajale ekraanil kuvatava info ette. See loeb ette kõik veebilehel olevad tekstid ja teavitab kasutajat, kui tegemist on näiteks pealkirja või loendiga.
Samuti loeb ekraanilugeja ette pildid, millele on lisatud tavakasutajale nähtamatu kirjeldav tekst ekraanilugeja jaoks. Nii saab ekraanilugeja kasutaja aimu lehe sisust ja kätte kogu vajaliku teabe.
Sporditehnoloogia ettevõtte puhul kasutasime e-õppeprogrammi desktop'i vaate testimiseks järgmisi tööriistu:
- NVDA ekraanilugejat (Windows) koos Firefox veebilehitsejaga;
- JAWS ekraanilugejat (Windows) koos Chrome veebilehitsejaga;
- VoiceOver ekraanilugejat (OS X, sisseehitatud) koos Safari veebilehitsejaga.
Kliendi e-õppeprogrammi saab läbida ka mobiili landscape vaates, seega kasutasime mobiilivaate testimiseks järgmisi vahendeid:
- TalkBack ekraanilugejat (Android, sisseehitatud) koos Chrome veebilehitsejaga;
- VoiceOver ekraanilugejat (iOS, sisseehitatud) koos Safari veebilehitsejaga.
Mobiilirakenduste puhul kasutatakse seadmesse sisseehitatud ekraanilugejaid. Kliendi mobiilirakenduse testimisel kasutasime juba eelnevalt mainitud TalkBack ja VoiceOver ekraanilugejaid. Lisaks ekraanilugejatele kasutatakse ka häälkäsklusi.
Selleks on olemas Androidil Voice Access ning iOS'il Voice Control. Testimise käigus kontrollitakse, kas rakendust saab kasutada häälkäsklustega, proovides aktiveerida nuppe häälkäsklusega (öeldes näiteks "Click login"), või sisestada teksti vormiväljadesse.
Lisaks kasutatakse mobiilirakenduse testimisel füüsilist klaviatuuri, mis ühendatakse Bluetoothi või kaabli kaudu. Sarnaselt veebilehe testimisele navigeeritakse rakenduses Tab- ja nooleklahvidega ning elementide aktiveerimiseks kasutatakse Enterit või tühikuklahvi.
Samuti hinnatakse rakenduse üldist struktuuri ja värvikontrastsust. Testimise käigus muudetakse ka operatsioonisüsteemi sätetes teksti suurust ja kontrastsust, et kontrollida, kas rakendus järgib operatsioonisüsteemi seadistusi.
Järgnevalt räägime lähemalt, kuidas me ülemaailmse sporditehnoloogia ettevõtte e-õppeprogrammi ja mobiilirakenduse ligipääsetavust testisime.
Projekti tööd jagunesid 6 etappi
- Valimi koostamine
Esmalt panime kokku valimi testitavatest lehtedest. Kuna antud keskkondadel on kindlad kasutajavood, otsustasime e-õppeprogrammi puhul tervet voogu testida, alates registreerimisest ja sisse logimisest kuni programmi lõpetamiseni ja sertifikaadi saamiseni.
Mobiilirakenduste puhul otsustasime samuti testida peamist kasutajavoogu – raporti esitamist ning lisaks veel mõningaid tähtsamaid vaateid, näiteks KKK-d ja rakenduse seadeid. Projekti jooksul hoidsime klienti edusammudega kursis, saates igakuiseid kokkuvõtteid tehtud töödest.
- E-õppeprogrammi testimine
Peale valimi kinnitamist kliendiga alustasime e-õppeprogrammi testimisega. Kuna antud keskkond on loodud ausa spordi põhimõtete õppimiseks, siis peamiselt tuli testida õppevideoid. Videote puhul peab testima, kas on lisatud subtiitrid vaegkuuljate jaoks ja helikirjeldused (kirjeldustõlked) vaegnägijate jaoks.
Samuti tuli testida õppevideote kohta käivaid erinevat tüüpi kontrollküsimusi. Kontrollküsimuste hulgas olid näiteks valikvastustega küsimused, kus kasutati märkeruute ja raadionuppe, ning harjutused, kus tuli termineid ja nende selgitusi omavahel sobitada, lohistades termini vastava selgituse juurde (drag & drop).
E-õppeprogrammi puhul testisime ka programmi lõpetamise e-kirja ja sertifikaadi dokumenti (PDF). E-kirja puhul leppisime juhtiva ülemaailmse sporditehnoloogia ettevõttega kokku, et testimine viiakse läbi Gmailis. Testimisel kasutasime, sarnaselt veebilehe testimisele, klaviatuuri ja ekraanilugejat ning hindasime e-kirja üldist struktuuri, kontrollides näiteks, kas pealkirjad kirjeldavad selgelt neile järgnevat sisu.
Sertifikaadi dokumendi testimiseks kasutasime Adobe Acrobat Pro'd, mille abil saab kontrollida näiteks kas dokument on skaleeritav ehk kasutatav erinevate ekraanisuurustega seadmetes. Samuti kasutasime taaskord ekraanilugejaid ning klaviatuuri.
- Mobiilirakenduste testimine
Kui e-õppeprogramm oli testitud, alustasime Android ja iOS rakenduste testimisega. Selleks saime kliendiga koostöös ligipääsu testrakendustele, kus saime luua testraporteid ebaausa spordi kohta ja testida nende ligipääsetavust.
Kuna rakenduse peamine kasutusvoog oli raporti esitamine ebaaususe kohta spordis, testisime kõiki raporti esitamise samme – nii valikvastustega kui ka tavaliste tekstiväljadega vorme ning kontrollisime ka võimalust failide lisamiseks.
- Aruannete koostamine
Nii e-õppekeskkonna kui ka mobiilirakenduste kohta lõime põhjalikud raportid. E-õppeprogrammi puhul testisime 92 nõuet, sertifikaadi puhul 44 nõuet ning rakenduse puhul mõlemas seadmes 105 nõuet.
Iga veebilehe või mobiilirakenduse kohta käiva WCAG 2.2 AA või EN 301 549 nõude osas tõime aruandes välja, kas keskkond vastab nõudele või esineb seal puudujääke.
Lihtsamaks eristamiseks kasutasime ka värve:
- Nõuetele vastav (Pass) - roheline
- Mittevastav (Fail) - punane
- Mittekohalduv ehk kui nõuet ei saanud mõne vaate puhul kontrollida nt kui lehel puudusid videod (N/A) - must.
Puudujääkide puhul lisasime raportisse viis detaili:
- Põhjalikum puudujäägi kirjeldus, mis selgitab, miks veebileht või mobiilirakendus nõudele ei vasta.

- Iga puudujäägi juurde lisasime esialgse parandussoovituse, mis aitab arendajal, disaineril või sisuloojal (kes puudujäägi kõrvaldamisega tegelema hakkab) õiges suunas liikuma asuda.
- Võimaluse korral lisasime puudujäägi juurde kuvatõmmise, kus oli visuaalselt probleemne koht nähtav, et oleks selge, millises kohas puudujääk esineb.

- Märkisime puudujäägi juurde ära ka selle, kas tegemist on tehnilise, disaini või sisulise puudujäägiga, mis aitab kliendil efektiivsemalt puudujääke parandada, suunates neid kohe õigele vastutavale isikule.
- Samuti lisasime iga puudujäägi juurde prioriteedi, ehk kui vajalik on puudujäägi kõrvaldamine vastavalt sellele, kui palju see segab või takistab e-õppeprogrammi/mobiilirakenduse kasutamist.
- Ülevaade testimistulemustest kliendile
Kui testimine oli lõpetatud ja raportid koostatud, hakkasime ette valmistama esitlust, et tutvustada kliendile testimise tulemusi ja arutada enim esinenud puudujääke. Näiteks selgus, et tekstid, mis visuaalselt meenutavad pealkirju, ei olnud koodis korrektselt pealkirja elementidena märgitud.
Samuti tõime välja puudujäägid, mis kõige rohkem takistavad sisu tarbimist, näiteks puuduvad osadel kasutajaliidese elementidel nähtavad fookusstiilid, mistõttu ei ole klaviatuuriga liikudes selge, kus fookus parajasti asub. Selliste puudujääkide välja toomiseks tuli raportid uuesti üle vaadata ning kitsaskohad tuvastada.
Esitlusel rääkisime kliendiga läbi testimise tulemused ning e-õppekeskkonna ja mobiilirakenduste arendajad said küsida täpsustavaid küsimusi. Pärast esitlust saatsime kliendile testimise käigus koostatud põhjalikud raportid, mille alusel klient asus puudujääke kõrvaldama.
- Planeeritud jätkutegevused
Kui sporditehnoloogia ettevõte on puudujäägid parandanud, testime uuesti nii e-õppeprogrammi kui ka mobiilirakendusi, veendumaks, et varasemalt tuvastatud puudujääke enam ei esine ning paranduste käigus ei ole tekkinud uusi probleeme. Sarnaselt esimesele testimisele koostame põhjaliku raporti ning esitame kliendile lõpliku kokkuvõtva presentatsiooni.
Riskide maandamise metoodika
Kliendile ligipääsetavuse testimise pakkumise koostamise faasis tehtud mahtude kaardistus ja sellele tuginev projektiplaan olid hästi läbi mõeldud ning tagasid testimise läbiviimiseks mõistliku ajaraami ja tempo.
Siiski peame tõdema, et vaatamata iseseisvatele spetsialistidele on oluline määrata töid teostavale meeskonnale kindlad vahe-eesmärgid, et tagada projekti sujuv kulgemine. Vastasel juhul kipuvad tegevused lükkuma tähtaja-eelsesse perioodi, tekitades spetsialistidele lisapinget ja seades ohtu lõpptähtaja.
Meie kliendi puhul maandas selle riski igakuiselt koostatud tööde kokkuvõte, mille põhjal sai jooksvalt hinnata, kas projekt sujub ootuspäraselt ning lubatud ajaraamis. Seda kokkuvõtet jagasime ka kliendi meeskonnaga.
Kokkuvõtteks
Koostöös juhtiva ülemaailmse sporditehnoloogia ettevõtte ja Trinidad Wisemani arendajate tiimiga parandasime nende e-õppekeskkonna ja mobiilirakenduste ligipääsetavust, et võimalikult paljud kasutajad saaksid neid keskkondi kasutada ja aidata seeläbi sporti ausamaks muuta.
Tänu sellele, et lisaks meiepoolsele testimisele parandas sporditehnoloogia ettevõtte tiim jooksvalt ka tuvastatud puudujääke, saavad nüüd ka erivajadustega inimesed õppida e-õppeprogrammis ausa spordi põhimõtteid, ära tunda ohumärke ning mobiilirakenduse kaudu raporteerida ebaaususe juhtumeid spordis.
Lisaväärtusena on hulk arendajaid ja disainereid nii Eestis kui ka välismaal teadlikumad ligipääsetavusest ning sellest, kuidas disainida ja arendada ligipääsetavat veebilehte või mobiilirakendust.