Liigu edasi põhisisu juurde
meie kaks kasutajakogemuse disainerit: meesterahvas tahvli ees skeemi joonistamas ja naisterahvas laua taga

5 UX disaini põhimõtet, mis parandavad teenuse kasutatavust ja toetavad äri kasvu

Riin Õispuu

Kas oled kunagi reisinud välisriiki ja peale maandumist avastanud, et ükski silt ei ole sulle tuttavas keeles? Kuskil ei ole viiteid, kuhu poole tuleb liikuda. Oled väsinud lennust, otsid rongi või bussipeatust, aga isegi pileti ostmine tundub keerulisem kui puhkuse planeerimine.

 

Hea UX (kasutajakogemus) on vastupidine: lihtne, sujuv ja kõigile ligipääsetav. Kasutaja jõuab oma teekonna lõppu ilma liigsete takistusteta ka siis, kui ta on keskkonnas esimest korda, sest kõik on loogiliselt üles ehitatud ja arusaadavalt suunatud. See on nagu hästi töötav süsteem - sa ei pea mõtlema igale sammule, vaid lihtsalt jõuad mugavalt sihtkohta.

 

Miks on hea UX äri seisukohalt oluline ja milliseid tegevusi tuleks teha, et ettevõtte kasutajakogemust järgmisele tasemele viia?

 

Selles artiklis räägime, kuidas kasutajakogemuse disain ja ligipääsetavus aitavad ettevõtte väärtust kasvatada. Need on teemad, millega Trinidad Wisemanis igapäevaselt töötame, aidates luua kasutajasõbralikke ja äriliselt toimivaid lahendusi. Kodulehel saad tutvuda meie disaini ja ligipääsetavuse projektidega. Võta ühendust, kui soovid meiega mõtteid vahetada.

 

 

Miks hea UX on ärile kasulik?

 

Rohkem kliente, kes jõuavad ostuni.

Hea kasutajakogemus muudab toote tõhusamaks ja lihtsamini kasutatavaks ning vähendab ka teenuse kasutamiseks kuluvat aega. Näiteks võib e-poes „külalisena ostmise“ võimalus suurendada ostude hulka mitmekümne protsendi võrra.

 

Hea UX aitab lahendada ka olukordi, kus ärieesmärk ja kasutaja eesmärk ei lange esmapilgul kokku. Sellisel juhul tuleb seada esikohale kasutaja esmase eesmärgi täitmine. 

 

Ettevõtte jaoks oluline identifitseerimine saab toimuda hiljem, näiteks pärast ostu või väärtuse loomist. Kui kasutaja saab kiiresti ja takistusteta oma tegevuse tehtud, kasvab nii ostude arv kui ka valmisolek end edaspidi tuvastada.

 

Selge investeeringutasuvus (ROI).

Kasutajakogemuse parandamine ei ole ettevõttele kulu, vaid investeering. Mida selgem ja lihtsam on toode, seda vähem tekib klienditoe päringuid, seda rohkem tuleb müüke ja suurem on klientide rahulolu.

 

Tugevam bränd ja suurem lojaalsus.

Hea kasutajakogemus loob usalduse ja turvatunde. Kui teenust on mugav kasutada, on kliendid brändiga rohkem seotud ja soovitavad seda ka teistele. Nii muutuvad kliendid brändi saadikuteks.

 

Konkurentsieelis parema teenuse kaudu.

Kasutajad eelistavad teenuseid, mis on arusaadavad ja mille kasutamine on sujuv. Hea kasutajakogemus näitab, et toote arenduse käigus on tuvastatud neid valupunkte, mida konkurendid ei ole märganud ning seeläbi pakkuda teistest paremaid lahendusi.

 

Lihtsam igapäevatöö ja väiksem koormus.

Hästi läbimõeldud ja disainitud teekonnad vähendavad töötajate koormust, sest kliendid saavad rohkem toiminguid iseseisvalt tehtud ega pöördu iga küsimusega klienditeenindusse.

 

 

Kuidas saavutada parem UX?

 

1. Mõista kasutajaid ja nende vajadusi.

Alusta vastuste otsimisest põhiküsimustele: kes on minu kasutajad ja mida nad tegelikult vajavad?

 

  • Kogu neilt tagasisidet olemasolevate toodete või teenuste kohta, viies läbi intervjuusid ja küsitlusi.
  • Kaardista kasutajate teekonnad ja nende valupunktid.
  • Kogu ja kasuta statistilisi andmeid (veebianalüütika, kuumakaardid ehk heatmaps), et saada ülevaade kasutajate käitumisest, eelistustest ja suundumustest.

 

Trinidad Wisemanis aitasime koostöös Tervisekassaga luua teenuse, mis lähtub tervishoiuspetsialistide tegelikest vajadustest. Uuringud näitasid, et perearstid pidid patsiendi kohta infot koguma mitmest eri süsteemist, mis muutis töö aeganõudvaks. 

 

Samuti ei olnud võimalik andmeid muuta ega täiendada. Uus teenus võimaldab tervishoiuspetsialistidel vaadata patsiendi terviselugu ühes kohas, täiendada ravimiskeemi, dokumenteerida vastuvõtte ja teha muid patsiendi käsitlemiseks vajalikke toiminguid. Nii kulub vähem aega arvutile ja rohkem patsiendile.

 

2. Muuda teenus kõigile ligipääsetavaks.

Hea UX ei tähenda ainult kasutajamugavust või ilusat visuaali. Teenus või toode peab olema ligipääsetav kõigile kasutajatele, sõltumata vanusest, erivajadusest, kultuurilisest või hariduslikust taustast. Kuidas muuta oma toode või teenus ligipääsetavaks?

 

Millest alustada:

  • Kontrolli värvikontraste, loetavust ja võimalda teksti suurendamist. Liiga madal kontrastsus ja väike kiri muudavad sisu raskesti nähtavaks. Lisaks tuleb arvestada, et paljud inimesed on värvipimedad, seetõttu ei tasu olulist infot esitada ainult värvide kaudu. Kui soovid põhjalikumalt mõista, kuidas värvikontrastid, värvipimedus ja WCAG nõuded veebidisainis kokku käivad, soovitame lugeda ka meie artiklit „Ligipääsetavus veebis: värviline maailm“.
  • Tee kindlaks, et arendaja on lisanud koodi ekraanilugejate jaoks vajalikud sildid ja alternatiivkirjeldused. Nägemispuudega inimesed kasutavad digikeskkondades navigeerimiseks ekraanilugejaid ning kui nuppudel, linkidel või piltidel puuduvad kirjeldused, jääb oluline info neile kättesaamatuks.
  • Võimalda navigeerimist klaviatuuriga. Paljud liikumis- ja nägemispuudega kasutajad ei saa hiirt kasutada. Hea klaviatuuritugi muudab teenuse kättesaadavamaks laiemale kasutajagrupile.


Bolt kasutas varem helerohelist brändivärvi, mis ei olnud valgel taustal piisavalt kontrastne. Trinidad Wisemanis viisime läbi ligipääsetavuse auditi ja soovitasime kontrastsust parandada, muutes kas tausta või teksti tumedamaks. Bolt otsustas brändirohelise tumedamaks muuta ning nüüd on tekstid ja logo paremini nähtavad ja bränd kättesaadavam kõigile kasutajatele.

 

3. Testi lahendusi ja kogu pidevalt tagasisidet.

Üks olulisemaid UX-i tegevusi on disaini testimine nii olemasolevate kui ka uute kasutajatega. Testimine aitab tuvastada probleemseid kohti, täiendada lahendust ja leida paremaid võimalusi teenuse parandamiseks.

 

Millest alustada:

  • Loo disaini prototüüpe ja testi neid kasutajatega. Figma, üks tänapäeva populaarsemaid disainitööriistu, võimaldab luua tõepäraseid prototüüpe, mis näevad välja ja toimivad peaaegu nagu valmis toode. Lisaks aitavad prototüüpimist kiirendada ka AI-põhised tööriistad, nagu Figma Make, UX Pilot, Uizard, Lovable ja sarnased lahendused, mis võimaldavad ideed kiiresti testitavaks teha ka siis, kui professionaalse disaineri kaasamine ei ole rahaliselt võimalik.
  • Kogu pidevalt tagasisidet ja jälgi, mida inimesed tegelikult teevad. Seda saab teha nii veebianalüütika tööriistade abil kui ka tagasisidevormide, küsitluste või lühikeste hinnangute kaudu.
  • Vii läbi A/B testimisi, et aru saada, milline lahendus töötab kasutajate jaoks paremini, näiteks kas teavitus või nupp on arusaadavam ja märgatavam paremas ülanurgas või mõnes teises kohas.


Elisa teenuse liitumise teekond toimis tehniliselt korrektselt, kuid kasutajakogemus ei olnud sujuv. Koostöös Elisaga viisime Trinidad Wisemanis läbi kasutajatestid, mille käigus selgus, et mitmed sammud olid segased ja aeganõudvad ning osa kasutajaid jättis liitumise pooleli. Testidest saadud sisend aitas kitsaskohad tuvastada ja teekonda täiustada, mille tulemusel mitmekordistus lõpuni viidud liitumiste arv.

 

4. Hoia liides kiire ja töökindel.

Kui veebileht või rakendus jookseb kinni või laeb liiga aeglaselt, loobuvad kasutajad selle kasutamisest. Lehe kiirus ja sujuvus on sama olulised kui selle arusaadav kasutamine.

 

Millest alustada:

  • Optimeeri lehe või rakenduse laadimisaegu.  
  • Kui rakendus on tehnilistel põhjustel aeglane, teavita kasutajat selgelt ja anna juhised, kuidas edasi liikuda.
  • Loo kasutajateekonnad, mis oleksid võimalikult loogilised, arusaadavad ja annaksid kasutajale kindlustunde. Näiteks võib makseprotsess koosneda mitmest sammust: kui läbitud ja järgmised etapid on selgelt nähtavad, tunneb kasutaja end turvaliselt ja viib ostu suurema tõenäosusega lõpuni.
  • Kontrolli, et sinu rakendus oleks kasutatav lisaks lauaarvutile ka tahvelarvutis ja mobiilis.

 

Koostöös Eesti Liikluskindlustuse Fondiga arendasime veebirakenduse, mis asendab paberkandjal täidetava “kollase lehe” ning mida kasutatakse ligi poole Eestis toimuvate liiklusõnnetuste fikseerimiseks. 

 

Teenus peab töötama ka olukordades, kus kasutajate arv kasvab ootamatult, seetõttu valisime arhitektuurilahenduse, mis võimaldab koormuse suurenemisel serveriressursse automaatselt lisada ja hoida kasutuskogemuse stabiilsena.

 

Rakendus on veebipõhine, et seda saaks avada igas seadmes ilma allalaadimiseta. Info saab sisestada paralleelselt mitmes seadmes ja edastada e-riigi andmevahetuse kaudu kindlustusandjatele. Nii väheneb paberkandjal vormistamisega seotud vigade oht ja andmed liiguvad kiiremini kõigi osapoolteni.

 

5. Loo emotsiooni ja kasvata usaldust.

Hea kasutajakogemus ei tähenda ainult toimivat funktsionaalsust. Samavõrd oluline on see, milliseid tundeid kasutaja teenust kasutades kogeb. Positiivne emotsioon ja selge usaldusväärsus loovad kindlustunde ning suurendavad tõenäosust, et klient naaseb teenuse juurde.

 

Millest alustada:

  • Kasuta mikroanimatsioone ja sõbralikke veateateid, mis vähendavad frustratsiooni.
  • Selgita läbipaistvalt, kuidas ettevõte kasutaja andmeid kaitseb ja privaatsust tagab.
  • Lisa väikeseid, aga mõjuvaid detaile, näiteks illustratsioone, tänusõnumeid ja abistavaid selgitusi.

 

SK ID Solutions on tuntud oma turvaliste ja tõhusate digiallkirjastamise teenuste poolest, nagu Smart-ID, Mobiil-ID ja e-tempel. Uut iseteeninduskeskkonda disainides lähtusid Trinidad Wisemani disainerid ettevõtte identiteedist ja põhiväärtustest, milleks on usaldusväärsus, turvalisus ja innovaatilisus. 

 

Kasutajaliideses kasutasime turvalisust sümboliseerivaid illustratsioone ja kujundeid, nagu tabalukk, kilp ning korduvad mustrid, mis meenutavad raha­sedelitel kasutatavaid turvaelemente. Klienditoe kontaktid tegime võimalikult lihtsasti leitavaks, et kasutajad tunneksid end kindlalt ja teaksid, et abi on alati käeulatuses. Loe ka meie varasemat artiklit SK ID Solutionsi projekti kohta.

 

 

Kokkuvõte

Hea kasutajakogemus (UX) ei ole ainult disainiküsimus, see on otsene äriline väärtus. Mugav, ligipääsetav ja läbimõeldud teenus toob rohkem kliente, suurendab lojaalsust ja muudab ettevõtte igapäevase töö lihtsamaks. 

 

Kasutajakogemuse parandamine on osa pikemast teekonnast, kus organisatsiooni UX-küpsus kasvab samm-sammult. Kui soovid mõista, kuidas UX-i süsteemselt organisatsiooni tasandil arendada, soovitame lugeda ka meie artiklit „Ronides UX-küpsuse redelil koos kasutajatega“.