Liigu edasi põhisisu juurde
The picture about different kind of forks - Illustrated by Mari-Ell Mets

7 tegurit, mis mõjutavad kasutajakogemust

Merili Lobjakas

Kasutajakogemus on kõik emotsioonid ja tunded, mida inimene kogeb toote, süsteemi või teenuse kasutamisel. Kasutajakogemust mõjutavad nii kasutaja enda seisund ja eelnev kogemus, toote kasutamise kontekst kui ka toote omadused. Kasutajakogemusest sõltub omakorda aga toote edukus turul. Toote omadusi disainides on võimalik organisatsioonil ise kasutajakogemust mõjutada.

 

Kasutajakogemust (user experience) ei mõjuta ainult toote kasutatavus (usability). Kasutajakogemus kui distsipliin sai alguse küll kasutatavusest, kuid kasutatavus on ainult üks tegur, mis võib muuta kogemuse heaks kogemuseks. Informatsiooni arhitektuuri „isa“ Peter Morville on määratlenud ära seitse tegurit, mis mõjutavad kasutajakogemust läbi toote omaduste. Hea toode (sh veebileht) on kasutaja jaoks kasulik, kasutatav, leitav, usaldusväärne, ihaldusväärne, ligipääsetav ja väärtuslik. Et tegurid oleks arusaadavamad, toon mõned näited veebilehe põhjal.

 

Kasulik

Toode pakub kasutaja probleemidele lahendust ning täidab kasutaja eesmärki. Eesmärk võib olla nii praktiline kui ka ebapraktiline (nt lõbu, esteetika).

Näide. Veebilehel on kasutaja jaoks müügil hea valik sobivaid tooteid. Toodete kohta saab täpsemat infot lugeda ning neid endale koju tellida.

 

Kasutatav

Toode võimaldab kasutajal võimalikult efektiivselt, kiirelt ja mugavalt saavutada tema eesmärki.

Näide. Veebilehel on kasutaja jaoks lihtne ja arusaadav navigatsioon ning see võimaldab jõuda eesmärgini võimalikult väheste klikkide arvuga. Elemendid on lehel paigutatud ning järjestatud loogiliselt. Kasutatud on tuttavaid elemente ning kasutaja saab aru, missugused elemendid on klikitavad. Veebilehel on info ja elemendid kasutaja jaoks arusaadavalt sõnastatud ning on kasutatud loetavat tüpograafiat. Vigade tegemise oht on viidud miinimumini ning kasutajale antakse teada, mida ta vea korral tegema peab.

 

Leitav

Nii toode ise kui ka selles sisalduv info on kergesti leitav.

Näide. Otsingumootoris on kasutaja jaoks vajalik veebileht esimeste vastete hulgas. Kohe veebilehe avalehel on olemas tema jaoks väärtuslik informatsioon. Veebilehe menüüpunktid on loogiliselt grupeeritud ning järjestatud, lehtede vahel navigeerimine on kasutaja jaoks lihtne ja arusaadav. Tänu elementide loogilisele paigutusele on vajalik info ja tegevus kasutaja jaoks kättesaadav just siis, kui ta seda vajab.

 

Usaldusväärne

Toode näeb usaldusväärne välja, täidab lubatud eesmärki, on töökindel ning pakutav info on täpne.

Näide. Veebilehel on ära toodud, mitu aastat on ettevõte tegutsetud, mida ta on saavutanud ning kes töötavad ettevõtte heaks. Ettevõtte kontaktandmed on lihtsasti kättesaadavad. Kasutajal on võimalik lugeda teiste klientide tagasisidet, mis ei ole anonüümsed. Veebilehel uuendatakse sisu pidevalt ja veebileht näeb professionaalne välja. Puuduvad kirjavead ja katkised lingid. Veebilehelt ostetud toode on täpselt see, mis oli kirjelduses ja pildil.

 

Ihaldusväärne

Toode muudetakse ihaldusväärseks läbi kaubamärgi, imago, identiteedi, esteetika ja emotsionaalse disaini. Ihaldusväärse tootega tahavad kasutajad uhkustada.

Näide. Veebileht on visuaalselt kena, kaasahaarav ja kvaliteetne. Veebilehe taga on tugev identiteet ning kasutajale seostuvad sellega positiivsed emotsioonid.

 

Ligipääsetav

Toode peab olema kasutatav ka halvenenud nägemise, kuulmise, motoorika või õppimisvõimega inimeste jaoks. Ligipääsetav toode on lihtsamini kasutatav ka tavapärase võimekusega inimestele.

Näide. Veebilehel valitseb värvide vahel hea kontrastsus, kirja suurus on piisavalt suur, tekst on ekraanilugejaga loetav, navigeerimine ja elementide kasutamine on võimalik ka ainult klaviatuuri kasutades.

 

Väärtuslik

Toode peab pakkuma väärtust nii ettevõttele kui ka kasutajale.

Näide. Veebilehega seotud tulude ja kulude suhe on ettevõttele majanduslik kasulik. Kasutajate üleüldine rahulolu tõuseb, kui nad veebilehte kasutavad.

 

***

Kõikidele nendele teguritele tuleks tähelepanu pöörata, kui organisatsioon tahab, et nende toode, süsteem või teenus oleks turul edukas. Oma jõupingutuste paremaks planeerimiseks tasub teguritele prioriteedid seada, sest olenevalt tootest võivad teatud tegurid määravamad olla kui teised.

 

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
  • Veebilehtede aadressid ja e-posti aadressid muutuvad automaatselt linkideks.