Ronides UX-küpsuse redelil koos kasutajatega: Kuidas alustada kasutajakogemuse edendamise teekonda?
Kuna organisatsioonid püüavad üha rohkem pakkuda erakordset kasutajakogemust, muutub UX-küpsuse mõistmine ja parandamine ülioluliseks.
Kiiresti arenevas digitaalses maailmas sõltub iga toote või teenuse edu sellest, kui hästi see vastab kasutajate vajadustele. Keskendumine kasutajakogemusele (UX) ei ole pelgalt nice-to-have tegevus, vaid eduka äristrateegia kriitiline komponent.
Kuid mida tähendab küpse UX-taseme omamine ja kuidas saavad organisatsioonid seda saavutada? Selles artiklis uurime UX-küpsuse mõistet, sellega seotud etappe ja UX-võimekuse suurendamise tähtsust küpsuse redelil ülespoole tõusmisel.
Nielsen Norman Grupi koostatud UX-küpsuse mudel kirjeldab, milliseid etappe organisatsioon läbib oma UX-võimekuse arendamisel. Need etapid ulatuvad UX-tavade esialgsest puudumisest kuni täielikult integreeritud UX-kultuurini, kus kasutajakogemus on organisatsiooni DNA põhiline osa. Vaatleme neid etappe lähemalt:
1. Puudulik: Selles esialgses etapis puuduvad organisatsioonis UX-praktikad või teadlikkus selle olulisusest. Otsustajad ei pruugi mõista UX-i väärtust ja selle tulemuseks on tooted, mis sageli ei vasta kasutajate vajadustele. Seda etappi iseloomustab UX-rollide, -protsesside ja -ressursside puudumine, mille tulemuseks on kasutajate vajaduste ning tootearenduse vahelise seose puudumine.
2. Piiratud: Selles etapis on organisatsioonil üksikud ja piiratud arusaamaga UX-püüdlused. Võib esineda mõningaid UX-tegevusi, mida sageli juhivad pigem mõned entusiastlikud isikud kui strateegiline mandaat. Aeg-ajalt võib toimuda kasutajauuringuid või kasutatavuse testimist, kuid need jõupingutused ei ole järjekindlad ega integreeritud üldisesse arendusprotsessi.
3. Kujunevad: Selles etapis hakkavad UX-rollid ja -tegevused kuju võtma. Organisatsioon hakkab tunnistama UX-i tähtsust ja investeerib mõningatesse ressurssidesse, näiteks palkab UX-spetsialiste või viib regulaarselt läbi kasutajauuringuid. Siiski ei ole UX-tavad veel täielikult struktureeritud ja selle järjepidev integreerimine projektidesse võib olla keeruline.
4. Struktureeritud: Sellel tasandil on UX rohkem organiseeritud ning kehtestatud protsesside ja rollidega. Organisatsioonil on spetsiaalsed UX-meeskonnad, selged tööprotsessid ning standardiseeritud meetodid kasutajauuringute ja disaini jaoks. UX-tavasid hakatakse pidama arendusprotsessi oluliseks osaks ning üha enam ollakse teadlikud UX-i väärtusest, mida see ettevõttele annab.
5. Integreeritud: UX lõimub kogu organisatsioonis ja saab juhtkonna tugeva toetuse. UX-põhimõtted on juurdunud ettevõtte kultuuri, mõjutades otsuste tegemist igal tasandil. UX-i suhtes on olemas strateegiline lähenemisviis koos süstemaatiliste protsessidega kasutajate tagasiside kogumiseks ja selle põhjal tegutsemiseks. Valdkondadevaheline koostöö tagab, et UX-küsimused on iga projektiga algusest peale kaasas.
6. Kasutajakeskne: Kõrgeimal küpsustasemel lähtub organisatsiooni strateegia kasutajate andmetest ja tagasisidest. UX ei ole lihtsalt üks funktsioon, vaid organisatsiooni olemuse oluline osa. Tootearendus põhineb pidevatel kasutajauuringutel ning kasutajate vajaduste rahuldamisele keskendutakse järeleandmatult. Organisatsioon paistab silma tipptasemel kasutajakogemusega ja näeb UX-i kui konkurentsieelist.
Meie innovatsioonijuht ja partner Hegle Sarapuu-Johanson on üks Eesti esimesi UX spetsialiste, kes on üle 20 aasta töötanud kasutajakogemuse, teenusedisaini ja infotehnoloogia valdkonnas ning ta jagab oma kogemusi ka tulevastele UX spetsialistidele. Kui soovid kasutajakogemuse teemadel arutleda, võta Heglega julgelt ühendust.
UX-suutlikkuse suurendamise roll
Enne kui organisatsioon saab UX-küpsuse redelil ülespoole liikuda, peab ta üles ehitama oma UX-suutlikkust. Craig McDonald (2019) on UX-suutlikust määratlenud kui pädevuste ja struktuuride kogumit, mis on vajalik UX-protsesside, -meetodite ja -vahendite kasutamiseks.
Selle alla kuulub ka organisatsiooni võime integreerida UX-teadmised oma otsustusprotsessi ja luua kvaliteetseid tooteid. See viitab organisatsiooni võimele rakendada ja säilitada tõhusaid kasutajakogemuse tavasid, hõlmates vajalikke oskusi, teadmisi, ressursse ja kultuurilist mõtteviisi.
McDonald (2019) rõhutab oma uuringutes, et UX-võimekuse loomine on ülioluline, sest see loob tugeva aluse UX-i täiustamiseks, tagab selle vahendite ja meetodite tõhusa kasutamise ning toetab pühendunud UX-meeskondade arengut ning soodustab koostööd. Selle tulemuseks on paremini kujundatud tooted, suurem kasutajate rahulolu ja konkurentsieelis turul.
Integreerides uued tavad ja meetodid igapäevastesse protsessidesse, saavad organisatsioonid tagada jätkusuutlikud ning pidevalt arenevad UX-tavad. Selline lähenemisviis tugevdab lõppkokkuvõttes nende UX-kultuuri ja -küpsust ning selle tulemusel pakuvad nad oma klientidele erakordseid kasutajakogemusi.
Sammud UX-küpsuse suurendamiseks
UX-küpsuse redelil ülespoole liikumiseks peaksid organisatsioonid kaaluma järgmisi samme:
- Investeerige koolitustesse: Koolitage töötajaid UX-põhimõtete teemadel töötubade ja õppeprogrammide kaudu. Julgustage töötajaid rakendama UX-meetodeid.
- Ehitage pühendunud meeskonnad: Võtke tööle kvalifitseeritud UX-spetsialistid ja integreerige nad oma organisatsiooni struktuuri. Määrake igale meeskonnale või osakonnale UX-i eestkõneleja.
- Edendage koostööd: Soodustage meeskonnatööd UX-spetsialistide ja teiste osakondade vahel, et luua ühtne lähenemine kasutajakogemusele.
- Arendage ressursse: Tagage vajalike vahendite olemasolu, looge raamistikud ja eelarve, et toetada UX-algatusi.
- Jälgige ja täiustage: Viige äri- ja UX-eesmärgid vastavusse ning valige mõõdikud, mis on kooskõlas teie eesmärkidega. Seejärel rakendage UX-tavasid süstemaatiliselt ja kasutage tagasisidet protsesside pidevaks täiustamiseks.
Nende põhielementide puudumisel võivad organisatsioonid leida end UX-küpsuse madalamatelt tasemetelt. Vahendid ja meetodid üksi ei ole piisavad. Kõige aluseks peab olema arusaam ja pühendumine UX-tavade kasutamisele. Kui organisatsiooni UX-suutlikkus kasvab, muutub ka UX-küpsuse etappide läbimine lihtsamaks.
Kuidas saab Trinidad Wiseman toetada sind UX-küpsuse edendamisel?
Kõrge UX-küpsuse saavutamine on teekond, mis nõuab pühendumist, järjepidevust, haridust ja õigeid ressursse. Keskendudes UX-suutlikkuse suurendamisele, saavad organisatsioonid luua tugeva aluse tõhusatele UX-tavadele ja tõusta selle küpsusredelil ülespoole.
Trinidad Wisemanis toetame sind igal sammul, pakkudes teadmisi, kogemusi ja vahendeid, mis on vajalikud UX-võimekuse suurendamiseks ning tipptasemel kasutajakogemuse pakkumiseks.
Trinidad Wisemanis mõistame, milliste väljakutsetega seisavad organisatsioonid silmitsi UX-võimekuse suurendamisel ja UX-küpsuse kõrgemate tasemete saavutamisel. Meie teadmised ja kogemused võimaldavad meil juhendada organisatsioone sellel teekonnal, et neil oleks õige mõtteviis, oskused ja ressursid.
Lisaks juba olemasolevatele meetoditele pakume ka kohandatavaid vahendeid, nagu näiteks kasutatavuse testimisplaan, mis on abivahend organisatsioonidele ja UX-juhendajatele, et suurendada organisatsioonide UX-küpsust samm-sammult ning selle kaudu luua UX-suutlikkust (Hendrikson, 2024).
Selle tööriista abil saate väärtuslikke teadmisi ja luua tegevuskava oma UX-küpsuse suurendamiseks, kasutades tuntud kasutatavuse testimise protsessi.
Alustamine võib tunduda hirmutav, kuid pea meeles, et iga samm, mille astud oma organisatsiooni UX-küpsuse parandamiseks, on oluline ning meie oleme siin, et sind sellel teekonnal toetada ja juhendada.
Meie innovatsioonijuht ja partner Hegle Sarapuu-Johanson on üks Eesti esimesi UX spetsialiste, kes on üle 20 aasta töötanud kasutajakogemuse, teenusedisaini ja infotehnoloogia valdkonnas ning ta jagab oma kogemusi ka tulevastele UX spetsialistidele. Kui soovid kasutajakogemuse teemadel arutleda, võta Heglega julgelt ühendust.