Brutalism ja UX – nagu kole kass ja inimese parim sõber koer?
Brutalism sündis 50ndatel ja nagu paljud teised liikumised-suunad (nt ekspressionism vs positivism) sündis see reaktsioonina eelneva, tavapärase vastu. Teine Maailmasõda mõjus laastavalt paljude optimismile ja usule inimkonna headusest ja kurjusest ning enne üldist inimkonna rehabilitatsiooni protsessi käivitumist, eelneb tavaliselt karistuse kandmine, milles vabatahtlikult osalevad ka loovinimesed, kes tunnevad end moraalselt süüdi. Sellest tulenevalt lõid arhitektid ehituskuludelt soodsaid ja täiesti rafineerimata betoonikamakaid, mis lisaks oma esmasele funktsioonile hoonena, pidid täitma ka teist latentset funktsiooni: protestil ja mäletamisel baseeruvat monumentaalsust.
Näide 1: Hubert H. Humphrey nimeline hoone Washingtonis, kui üks brutalismi ilmekatest näidetest arhitektuuris
Viimasel ajal on sama lähenemine populaarsust kogumas ka veebidisainis, mis ilmselt on vastureaktsioon järjest enam levinud minimalistlikule funktsionalismile, mis oma kliiniliselt puhta ja õhulise lähenemisega, mõjub osadele disaineritele punase rätikuna. Nagu paljud teised disainitrendid hakkas brutalism alguses ilmnema vähem valgust kartvates vormides nagu disainerite isiklikud kodulehed, digiagentuurid jt.
Samuti on brutalism protest massitoodangu disainitrendi vastu, mis avaldub peamiselt nn 49€ valmistreitud template`ide levikul ja kasutamisel. Brutalismi eesmärk on erineda ja meie mugavaks muutunud esteetilist meelt provotseerida - lähenedes sirgjooneliselt veebilehe funktsionaalsusele ehk lingid on mõeldud klikkimiseks ja värvivalikud on algelised, tihti ebaharilike värvikombinatsioonides lahendatud ning tüpograafiliselt algelised. Brutaalselt lihtne kasutajaloo sisu on: kasutajana ma tahan külastada veebilehte ja seda näha.
Näide 2 : brutalisliku lähenemise näide usbynight.be kodulehel
Näide 3 : brutalistlik veebileht, kus puudub igasugune „whitespace“ aga mis mõjub siiski kutsuvalt ja intrigeerivalt: https://theoutline.com/
Nii mõneski mõttes on brutalismi ka kasutajakogemuse (UX) vastu suunatud agressioon. Kasutajakogemus ei ole kaugeltki brutalistide väärtuskohvris olulisel kohal – vaevalt see seal üldse olemas on (nagu puudub sealt ka traditsiooniline ilu, kui selline). Vastupidi: ärritavalt vastu karjuv kasutajaliides, kaootiline tüpograafia ja värvilahendused meenutavad pigem arendaja poolt kiiruga livesse tõstetud testversiooni (vt Näide 2).
Teisalt võib brutalismil ja UX-l piisavalt ühiseid osasid leida – ka alateadlikult hästi struktureeritud ebatavaline veebileht, mis äratab kasutajas huvi ja emotsioone ning kutsub seda tagasi külastama, on samuti õnnestunud kasutajakogemus. UX-i seisukohalt on halvim see, kui kasutaja rikub oma tuju ning ei soovi rakendust enam kunagi kasutada ja lisaks hoiatab selle eest ka tervet oma suguvõsa.
P.S Brutalismile veebidisainis, siiski pikka eluiga ei ennustata ja käesolev kirjutis võib saada selle viimaseks mälestusmärgiks.