Liigu edasi põhisisu juurde

Tallinn.ee : õigustatult kriitikat väärt

Juba mõnda aega tagasi avati Tallinna linna uus koduleht. Lehe uuenemine tõi kaasa ohtralt sõnavõtte, millest kõlavaimaks jäid vestlused sisuga “meile uus leht ei meeldi – tahame vana tagasi“.

Kuigi teatavat vastupanu võib kohata iga suurem uuendus läbi teinud veebileht. Uurisime siis järgnevalt, miks inimesed siiski uut lehte ei salli ja kas selline arvamus on õigustatud?

Oma sissekandes võtsime 45 minutit aega ja selgitasime välja erapooletu tõe tuginedes veebi kasutatavuse (ing.k usability) reeglitele ja anname vastuse küsimusele: "Miks internetikasutajatele uus tallinn.ee õigustatult kasutajavaenulik tundub?"

1. Menüüd: liikudes hiirega ühelt menüü punktilt teisele vahetub pealeht ja see teeb navigeerimise võimatult halvaks.

Siin eksitakse rängalt ligipääsetavuse (accessibility), ergonoomika (ergonomics, human factor) ning kasutatavuse (usability) reeglite vastu.

Kõik menüüde alamvalikud avanevad ilma klõpsamiseta: see tähendab, et kui mul on midagi pooleli, siis see pooleli olev asi kaob ära ja ei ole selge, kuidas ma seda uuesti näha saan.

Katse-eksitus meetodil sõites hiirega üle menüü ma leidsin selle koha üles… aga kui mugav see on?

Veebilehe hea navigatsiooni (igasuguse navigatsiooni) esimene nõue on see, et ma pean teadma, kus ma olen, kus kohast ma tulin ja kuhu ma saan edasi minna. See peab kasutajale igal hetkel teada olema.

Veel on hea tava, et veebilehel sisu ei muutu ilma, et kasutaja selleks kindlat soovi avaldab. Selleks on siis harilikult hiireklõps või nupu vajutus klaviatuuril, mitte aga lihtsalt kursori liikumine ekraanil.

Lisaks välistame ainult kursori liikumisega menüü kasutamisel võimaluse lehte kasutada neil inimestel, kellel on käte liikumist piirav füüsiline puue või vajadus kasutada muid hiirekursori liigutamiseks kasutatud tarvikuid (mitte kõik laialt levinud tarvikud ei reageeri ainult kestvale liigutamisele).

Riigiasutusel, leian mina, on teatav sotsiaalne vastutus erinevate inimgruppide ees, eriti nende, kellel pole elus nii palju vedanud.

2. Menüüd: klaviatuuriga on võimatu alammenüüdeni jõuda.

Siin eksitakse ligipääsetavuse (accessibility) reeglite vastu. Kõik inimesed ei saa hiirt kasutada, hetkel on tallinn.ee lehel nendel kasutajatel võimatu lehe sisuni jõuda.
3. Ikoonid: ühegi lingi ega pildi peal ei ole seletavat ALT-teksti.

Siin eksitakse ligipääsetavuse (accessibility) reeglite vastu. Inimeste arusaamine piltide tähendusest on enamjaolt erinev. Seega ei ole ikoonide funktsioonid alati arusaadavad. Mida kasutajad parimal juhul teevad on see, et nad hakkavad katsetama. Kulutavad palju aega ja lühiajalise mälu mahtu (short-term memory - STM).
4. Navigatsioon: tallinn.ee navigatsiooni riba (bread crumb) ei tööta igal navigatsiooni juhtumil (Näiteks avan artikli esilehel jääb see muutumatuna).

Siin eksitakse kasutatavuse (usability) reeglite vastu. Kasutaja peab igal ajahetkel teadma, kus ta asub, kust ta tuli ning kuhu edasi liikuda saab.

Menüü punktile vajutades, kui navigatsiooniriba juhtub muutuma, ei muutu see peale seda, kui olen vajutanud mingile artiklile, otsingule või läinud struktuuri alamlehele.
5. Juhendmaterjal ja abi

Hea on see, et juhendmaterjalile on mõeldud.

Kahjuks on tegemist küllaltki pealiskaudse õppevideoga. Lisaks peab juhend olema kättesaadav igalt alamlehelt ja alati samamoodi.
Siin eksitakse kasutatavuse (usability) reeglite vastu: kasutaja peab olema võimeline leidma kiiresti ja teda aitavat abi.
6. Navigatsioon: lehel puudub veebilehe struktuuri kirjeldav info.

Siin eksitakse kasutatavuse (usability) reeglite vastu. Kui veebilehelt ei leita muidu infot, on viimane koht veebilehe struktuurile otsa vaadata. Lisaks on see alternatiivne navigeerimise võimalus inimestele, kellel ei ole võimalik kasutada navigatsiooniks mõeldud  esmaseid teid.
7. Otsing: kui kirjutada otsitav sõna vastavasse otsingulahtrisse – ja liikudes hiirekursoriga sellelt väljalt ära, ei ole enam sisestatud teksti näha.

Siin eksitakse kasutatavuse kahe (usability) reegli vastu.

Kui inimene sisestab midagi lehele, peab ta nägema, et see on sisestatud. Ehk tema töö ei olnud asjata. Praegu tekib olukord, kus saab otsingukriteeriumit täita, ilma, et midagi väljale tekiks. Seda muidugi juhul kui hiirekursor kogemata välja kohalt ära kipub liikuma.

Tühi otsingulahter tekitab ebakindlust – ja kui see on juba kord kasutaja poolt täidetud, kuid ilmub tühjana, siis vähemalt ühel korral liigutab kasutaja ilma põhjuseta kursorit otsingulahtrile.
8. Otsing: detailset otsingut pole võimalik teostada enne, kui kiirotsingut on vähemalt ühe korra kasutatud.

Detailsema otsingu valik peaks olema võimalik enne kiirotsingusse otsingusõna sisestamist, mitte alles peale esimese (mind mitte rahuldava) otsingutulemuse nägemist.

Lisaks olen ma sunnitud kerima otsingutulemuse lehekülje lõppu, et seda teha.
9. "Prindi lehekülg" funktsiooni asukoht.

Kasutatavuse üks reeglitest on harjumuspärasuse toetamine. Siin ka selle reegli vastu eksitakse. "Prindi lehekülg" link on harjumuspärasest oluliselt erinevas kohas ning üldiselt raskesti leitav.
10. Teksti suuruse muutmine

Hästi on see, et teksti suurust saab vahetada, tegemist on väga vajaliku funktsionaalsusega.

Viriseda võiks selle kallal, et keskmine interneti kasutaja ilma abistava ALT-tekstita ei  pruugi saada pakutavatest teksti suuruse muutmise ikoonidest aru.
Kasutada tuleks tavalisemat "A" tähe ikooni ja kindlasti täita ALT-tekst.

Lisaks on maksimaalne teksti suurus ikkagi liiga väike ja vaegnägijatel on teksti raske lugeda.

Teksti suuruse muutmisel ei muutu menüü, päise ja jaluse teksti suurus (vaid ainult sisu oma).

11. Alamjaotus "Struktuurist" kasutamise vihje on eksitav.

Vihje tekst on järgmine: "NB! Ikoonil klõpsamine viib mööda struktuuri edasi, kirjel klõpsates avaneb kirjeldus"

Proovisin ikoonidel klõpsata, mitte midagi ei juhtunud :o. Kui ma olin praktiliselt kõik ikoonid läbi klõpsanud, leidsin paar ikooni, mis viisid tõesti alamossa.

Kasutatavuse reegel on see, et kui midagi on klõpsatav, peab saama seda sellele objektile vaadates kohe teada. Äärmisel, oluliselt kehvemal, juhul peaks seda teada saama hiirekursoriga peale liikudes, kui klõpsatav objekt muutub visuaalselt.

12. Alamjaotus "Minu Tallinn" kasutamise abi on liialt keeruline mõista.

Kõigepealt jääb üldse selgusetuks, milleks on Minu Tallinn vajalik ja kellele mõeldud.

Kui ma aga peaksin vajama juhiseid ID kaartiga tuvastamisel, ei ole kindlasti juhiste lingi alt avanev leht mulle arusaadav. Pigem tekitab tunnet: "Issand, kui loll ma olen, ma ei tea ikka IT-st midagi…"

Lisaks ID kaartiga sisse logimisel avaneb mitu väga tehnilist menüüd ja kui sul veel ununes kogemata ID kaart lugejasse lisamata, saad laheda "errori". See juhend seda osa ei kirjelda ka.

Ükski nendest dialoogidest ei ole tavainimesele arusaadav. Ja kindlasti ei sisalda need dialoogid ettepanekuid edasiseks tegevuseks. Mis on jällegi küllalt suur eksimus kasutatavuse reeglite vastu.

Leidsin ka teise koha "sisse logimiseks": lehe all küljes. Küll ei juhtu midagi, kui jätan kasutajanime ja parooli täitmata ning vajutan sisene nupule. Vist lihtsalt ei tööta.

13. Veel jorinat teemal "lihtsalt ebaloogiline"

- "Hetkel oluline" rubriik on mõeldud selleks, et külastajatele pakkuda kiirteed praegusele, hetkel aktiivsele/asjakohasele infole. See kindlasti ei ole see rubriik, mis pannakse lehe lõppu ja milleni jõudmiseks peab lehte vertikaalselt kerima.

- Kellena ja Mida – Kui ei pane tähele ülal väikest teksti "OTSI:", jäädki mõistatama, mida need küsimused menüüs tähendavad. Ehk oleks mõistlik muuta menüü tekstid "Otsin kellena" ja "Otsin mida". Igal juhul kõlab eesti keeles kuidagi kummaliselt.

- Kuskil ei leidnud esimese hooga infotelefoni, mis aitaks mul veebilehega hakkama saada. Natuke läks aega ja leidsin "Teenindusbüroo" alt suisa palju numbreid. Kahjuks ei olnud seal infot selle kohta, et võin neile helistada, kui veebi osas küsimusi on.  Eks peab proovima.

Esilehel on selline link, mis viib vanale veebilehele. Selline omamoodi õnnis tunne oli sinna jõuda. Kõik asjad said kiiresti üles leitud ja mingeid kummalisi menüüsid ei olnud. Navigatsiooniliselt oli leht selge ja iga kell oli näha, kus parasjagu asusin. Vanal lehel aga ei ole ikkagi ikoonidel alt-tekste :P.

On tore see Tallinna-linna veebitaak ja näidis-poomis-ülesanne on edukalt tehtud. Mida siis siit õppida? Ehk seda, et uuri enne, kes on spetsialist?
Selle sissekande tegi Andrese initsatiivil ja kaasabil Hegle