Zone Webmaili teenus läbis Trinidad Wisemani käe all all põhjaliku uuenduskuuri
Eesti suurim veebimajutuse pakkuja Zone soovis uuendada oma veebimeili teenust nii tehnilise platvormi, disaini kui kasutajamugavuse osas. Tänu pikaajalisele kogemusele ning kompetentsile UX/UI vallas valis Zone arenduspartneriks Trinidad Wisemani.
Tänaseks on projektist saanud pikaajaline partnerlus, mis jõudis äsja järgmise verstapostini – lansseerisime Zone Webmail 3.0 ehk veebimeili uuendatud versiooni, mis suurendab veelgi teenuse funktsionaalsust ja kasutajamugavust.
Kui otsid arenduspartnerit, kes aitaks sinu ettevõttel ärikriitilisi arendusprojekte ellu viia, vaata lähemalt Trinidad Wisemani teenuste kohta meie kodulehelt ja võta meiega ühendust.
Järgnevas projektiloos kirjeldame lähemalt, kuidas kaasajastasime Zone Webmaili teenust nii, et see vastaks uusimatele tehnilistele standarditele ja kasutajate ootustele.
Väljakutse: Järgmise põlvkonna veebimeili teenuse arendamine
Zone on Eesti juhtiv domeeni- ja veebimajutusteenuse pakkuja, kes on üle 25 aasta aidanud oma klientidel Internetis nähtav olla. Ettevõte haldab enam kui 145 000 domeeni ja 50 000 veebimajutust ning umbes 300 000 e-posti kontot.
E-posti konto omanikele pakub Zone Webmaili teenust ehk veebipõhist e-posti haldamise keskkonda, mis võimaldab ligipääsu e-postile otse veebibrauserist. Webmaili teenuses saab lugeda ja saata e-kirju, neid organiseerida, seadistada automaatvastuseid ning kasutada teisi harjumuspäraseid funktsionaalsusi otse brauseris, ilma e-posti programmi seadistamata, mis on mugav näiteks võõrast arvutit kasutades.
2018. aastal nägi Zone vajadust Webmaili teenuse põhjalikuks kaasajastamiseks, kuna vana lahendus ei vastanud enam kasutajate ootustele, näiteks soovile teenust nutiseadmetes kasutada.
Ettevõte seisis valiku ees, kas suunata oma majasisene arendusressurss kaheks aastaks uue platvormi arendamisse või keskenduda oma põhitegevusele ja kasutada projektis välist abi. Valik langes teise variandi kasuks ja arenduspartneriks valiti Trinidad Wiseman, kelle kasuks rääkis laialdane kogemustepagas ning mitmekülgsete kompetentsidega meeskond.
2018-2020: Zone Webmail 2.0 analüüsist teostuseni
Kuna meie eesmärk on alati tagada, et loodav lahendus vastab lõppkasutajate vajadustele, alustasime uue platvormi loomist kasutajakogemuse ja vajaduste kaardistamisest.
Võtsime appi persoonad ehk päriselu kasutajagruppe esindavad väljamõeldud kasutajad ning kaardistasime nende kasutusteekonna jutuseina meetodil ehk luues jutustused kasutajate tegevustest antud lahenduses. Jutuseina põhjal lõime esmase navigatsioonisüsteemi, mis näitab tehnilisemal tasandil, mida lahenduses teha saab.
Kui platvormi funktsionaalsus oli sel moel ära kaardistatud, hakkasime arendama prototüüpi ehk lahenduse visuaalset ja interaktiivset versiooni. Prototüüpimine on oluline osa arendusprotsessist, kuna võimaldab efektiivselt tagasisidet koguda ning teha vajalikke muudatusi projekti varajases etapis, mil see on kuluefektiivne. Seega viisime järgmiseks läbi kasutatavuse testid, kus palusime testijatel prototüübi abil täita erinevaid ülesandeid ning selgitasime välja parandamist vajavad murekohad.
Järgmiseks liikusime disaini etappi. Peaaegu aasta kestnud iteratiivse disainiprotsessi jooksul lõime erinevad mustandid nii lahenduse üldisele visuaalidentiteedile kui funktsionaalsustega seotud võimalustele, valisime koos kliendiga välja sobivaimad ning lihvisime neid.
Viimane suur etapp oli tehniline arendus, mis toimus paralleelselt kasutajakogemuse ja kasutajaliidese disainimisega – ning muidugi jätkuva testimisega, tagamaks tarkvara kvaliteeti.
Põhjalikult uuendatud Zone veebimeili teenus ehk Webmail 2.0 läks live’i 2020. aastal. Uue platvormi märksõnadeks olid:
- modulaarne ahitektuur: suuremad platvormi tükid moodustavad iseseisvad moodulid ehk mikroteenused, mida saab eraldi süsteemi lisada, sealt eemaldada ja hallata. Nii on lihtne süsteemis vajalikke parandusi ja uuendusi teha.
- API kasutamine meiliserveriga suhtluseks: Webmail 2.0 suhtleb meiliserveriga üle API, mitte üle traditsiooniliste protokollide, nagu IMAP või POP3, mida kasutavad e-posti programmid. See tähendab, et probleemide korral on Webmail n-ö source of truth. Samuti võimaldab see hallata üle veebiliidese postkaste, kus on sadu tuhandeid kirju või mitusada gigabaiti andmeid.
Automaatse kustutamise funktsioon aitab postkasti korras hoida, eemaldades vanad kirjad määratud aja möödumisel.
- reageeriv veebidisain: platvormi kujundus kohaneb alati sellele seadmele, milles seda kasutatakse, olgu selleks telefon, tahvel või arvuti.
- täiustatud turvalisus: tegime turvaauditi nii lahenduse back-end kui front-end poolele ning muutsime kasutajate jaoks turvaseadete haldamise mugavamaks.
Kaheastmeline autentimine pakub tugevat lisakaitset – kasutaja saab valida turvakoodi või turvavõtme vahel.
- suurem kasutajamugavus ja uued funktsionaalsused: tänu uuele disainile, lihtsustatud tegevuste loogikale ja kõigi funktsionaalsuste uuendamisele paranes oluliselt teenuse kasutajamugavus. Samuti võtsime kasutusele mitmed uued funktsionaalsused nagu mitme konto samaaegselt kasutamine ja nende vahel mugavalt liikumine.
Kasutajasõbralik kontaktivorm lihtsustab uute kontaktide lisamist.
Kui tahad Zone Webmaili uuendamise kohta veelgi rohkem teada saada, siis loe kindlasti ka Zone Blogi, kus peaprojektijuht Kaarel Urva räägib põhjalikumalt sellest, miks ja mida selle ulatusliku projekti käigus ette võeti.
2024-2025: Zone Webmail 3.0 arendus
2024. aastal alustasime tööd teenuse järgmise versiooniga. Webmail 3.0. läks järk-järgult live’i 2025. aastal, pärast ligi aastapikkust arendust.
Uue versiooni ehitamise peamiseks põhjuseks oli vajadus uuendada tehnilist platvormi Vue 2 raamistikult Vue 3 raamistikule. Vue.js on Javascripti raamistik kasutajaliideste loomiseks, mille olime kasutusele võtnud Webmail 2.0 projektis. Kuna vahepeal oli Vue 2 tootjapoolne tugi ja turvauuendused lõppenud, oli üleminek uuele versioonile vajalik selleks, et tagada turvalisus, paremad tehnilised näitajad ning võtta kasutusele uusi funktsionaalsusi.
Kuna kahe raamistiku vaheline erinevus on väga suur, tuleb üleminekul Vue 3-le lahendus arenduse mõttes enamasti nullist ehitada – nii ka antud juhul. Tänu meie varasemale kogemusele Webmail 2.0 projektist ning pikaajalisele partnerlusele Zonega oli meil sügav arusaam olemasolevast arhitektuurist ning kliendi vajadustest, mis võimaldas analüüsi faasi oluliselt lühendada ja arendusprotsessi kiirendada.
Zone Webmail 3.0 lahendus kasutab uusimaid tehnoloogiaid – Vue 3 front-endis ja Laraveli ja Node.js uusimad versioonid back-endis. See võimaldab pakkuda lõppkasutajatele paremat kasutajakogemust ja uusi funktsionaalsusi, mida varem saadaval polnud. Näiteks saab tänu tehnilise platvormi uuendamisele Zone nüüd kasutajatele pakkuda selliseid funktsionaalsuseid, nagu tänapäeval populaarne dark mode, erinevad eksport- ja importfunktsioonid ning peagi lisanduv offline tugi.
Täpsem otsing koos ajafilterite ja märksõnadega muudab soovitud info leidmise kiiremaks.
Lisaks värskendasime lahenduse kasutajaliidest, et suurendada veelgi kasutusmugavust. Selleks viisime läbi põhjalikud kasutajatestid ning lihtsustasime kasutajateekondi. (Lihvisime kasutajatestide käigus isegi seda, kuidas kasutajaid Webmail 3.0 versioonile onboard’itakse ja neile uuendusi tutvustatakse.)
Näiteks lisasime kiirseadete menüü, mille abil saab kiiresti oma postkasti vaadet muuta. Samuti saab nüüd valida kirjade kuvamise tihedust. Lihtsustasime kirjalõimede loogikat, et muuta lõimedega töö mugavamaks, ning lisasime kirjade automaatse kustutamise funktsiooni, mis võimaldab kõik X päeva vanused kirjad kaustast automaatselt kustutada ja postkasti puhtana hoida. Samuti on nüüd võimalik postkastis liikuda klaviatuuri otseteid kasutades.
Uus kiirseadete menüü võimaldab kiirelt valida vaate tihedust ja lugemispaani asetust.
Samuti uuendasime disaini ning ühtlustasime seda Zone teiste teenustega. Nagu Webmail 2.0 projektis, lähtusime ka seekord disaini luues Google’i poolt kasutusele võetud Material Design põhimõtetetest ning soovituslikust visuaalkeelest. (Material Design standard kombineerib omavahel hea disaini põhimõtteid ja tehnilist innovatsiooni ning on kasutusel kõigis Google’i enda projektides).
Lisaks lõime projekti käigus stiilijuhise ja stiilikomponentide kogu Figmas, mis lihtsustavad tulevasi arendusi ja võimaldavad komponente taaskasutada.
Kuna tegu on mahuka projektiga, mis hõlmab paljusid protsesse, kasutasime projekti haldamiseks ja kliendiga suhtlemiseks Atlassiani projektihaldustööriista Jira, mis annab kliendile täpse ülevaate käsilolevatest ja eesootavatest töödest, aidates kaasa hästitoimivale suhtlusele.
Tulemus: Zone Webmail 3.0 eelised
- Lahendus kasutab uusimaid tehnilisi raamistike, mis võimaldab pakkuda kasutajatele uusi funktsionaalsusi ning lihtsustab tuleviku arendusi.
- Turvalisuse nõuded on täidetud täna maksimaalsel võimalikul tasandil ja kasutajate meilivahetus on parimal moel kaitstud.
- Uuendatud kasutajaliides suurendab veelgi teenuse kasutusmugavust, sealhulgas tänu põhjalikele kasutajatestidele ja Material Design disainistandardi järgimisele.
- Värskendatud disain on ühtsem Zone’i teiste teenustega. Stiilijuhis ja stiilikomponentide kogu lihtsustab tulevasi disainitöid ja võimaldab komponente taaskasutada.
- Lahendus on kliendi jaoks kuluefektiivne: see on soodsam kui e-posti teenuse pakkumiseks mõeldud valmisplatvormid ning erinevalt tasuta vabavarast, pakub kõiki vajalikke funktsionaalsusi.
Kokkuvõtteks
Zone veebimeili arendus on hea näide sellest, kuidas ärikriitiliste teenuste arendamisel on edu võtmeks pikaajaline koostöö. Kliendi ootusi teades ning lõppkasutajate vajadusi tundes saame uued ideed ellu viia üha kiiremini.
Trinidad Wisemanist leiad kõik kasutajasõbralike digilahenduste loomiseks vajalikud kompetentsid analüüsist tarkvaraarenduseni ühest kohast – tänu sellele saame pakkuda oma klientidele terviklahendusi.
Oleme üks Eesti tunnustatumaid teenusepakkujaid kasutajakogemuse disaini valdkonnas ning meie disaini- ja arendustiim teevad omavahel tihedat koostööd, et luua lahendused, mis oleksid ühtlasi kasutajasõbralikud ja tehniliselt efektiivsed. Kui soovid arutada, kuidas saaksime toetada sinu ettevõtte vajadusi, võta meiega ühendust.