Liigu edasi põhisisu juurde
mees ja naine veebistatistika diagramme analüüsimas

Veebistatistikast turundusinimese ja UX spetsialisti pilgu läbi

Hegle Sarapuu-Johanson & Sigrid Varemäe

Oma igapäevatöös puutume palju kokku Google Analyticsi ja Tag Manageri seadistustega, mille põhjal ei ole alati võimalik hästi analüüsida, kuidas tarbija käitub veebilehe sisuga. Miks see nii on?

 

Veebistatistikat kasutavad ettevõttes erinevad üksused ning tulenevalt tööülesannetest ja eesmärkidest võivad nende nõudmised mõõdikute osas suuresti erineda. Käesolevas artiklis räägime Google Analyticsi näitel kahe huvigrupi - turundusspetsialisti ja kasutatavuse spetsialisti - tööks vajalikest mõõdikutest.   

 

 

Turundusinimese vajadused  

Turundust huvitab kõik see, mis on seotud külastaja veebilehele saabumise, seal teostatavate toimingute ning lehelt lahkumisega

 

  • kes tuli lehele  
  • millal tuli 
  • mida tuli vaatama/otsima  
  • millistel põhjustel lahkus lehelt  
  • kas enne lahkumist jõudis teha mingisuguseid tegevusi - tellida, osta, küsida infot, saata oma kontakti vms  
  • kuidas jõudis lehele - läbi kampaania, otsingu, soovituse vms  

Turundus jagab kogu info sihtrühmadeks soo, vanusevahemike, rahvuse, hariduse jt demograafiliste näitajate alusel. Et veelgi paremini sihtida, läheb turundus sageli süvitsi ja uurib detailsemalt näiteks geograafilist infot (mis riigist, mis linnast lehte külastatakse), mis keeles kodulehe sisu tarbitakse. Lisaks saab vaadata, millist sisu külastaja veel tarbis.  

 

 

UX inimese ehk kasutatavuse spetsialisti vajadused 

Erinevalt turundusest, huvitab kasutatavuse spetsialisti kõik see, mida veebilehele tulnud külastaja igal lehel ja mis järjekorras teeb: 

 

  • lehtedel liikumise järjekord sh milliselt lehelt alustas ja kus lõpetas 
  • milliseid nuppe või alasid vajutas; kas klõpsas ka neid, mida ei pidanud vajutama 
  • kui pikalt keris alla või ei kerinud üldse 
  • millega külastaja sessioon lõppes – ei leidnud, mida tuli otsima; jätkas eelmine kord poolelijäänut  

Harvem, juhul kui teenused või tegevused on suunatud ja jagatud vastavatele turgudele või sihtrühmadele, võib kasutatavuse spetsialisti huvitada ka detailsem info külastajast (sugu, vanus, geograafilised näitajad jms).

 

UX inimest huvitab iga tehtud klikk - olgu see siis sisuline või mitte. Tema eesmärk on aru saada, kas disain on külastajate jaoks hea kasutatavusega.

 

Nii turundust kui kasutatavuse spetsialisti huvitab ka otsinguga seotud info – kõik see, mida külastaja veebilehelt otsib. Kasutatavuse spetsialist püüab aru saada, kas otsingu märksõnaga tehtud tulemused on külastajate jaoks õiged ja mõistlikud. Samas turundusinimest huvitab see, milliseid märksõnu kasutati.  

 

Pilt
Mees analüüsib veebistatistika diagramme

 

Google Analytics ja selle võimalused 

Google Analytics, mis on üks enimkasutatavaid vabavaralisi veebistatistika süsteeme, annab vaikimisi ainult page viewsid (lehevaateid) ning teeb seetõttu UX spetsialistidele tarviliku info saamise üsna keeruliseks.

 

Kasutatavuse spetsialist vajab oma tööks suhteliselt laia seadistusega Tag Manageri eelkõige sündmuste (inglise k event) suhtes (hiireklõpsud, väljade täitmised, veateadete saamised, lehtede kerimised, dokumentide allalaadimised, ostude sooritused, enda kirjapanemised jne).

 

Turundusinimeste tööks on Google Analyticsi võimalused enamjaolt täiesti piisavad ning lisaks on neil võimalik teha veel detailsem seadistus lähtuvalt oma eesmärkidest.

 

Loodame, et meie artikkel pakkus kasulikku mõtteainet, kuidas seadistada veebistatistika tööriistu enda jaoks nii, et need tooksid enam kasu.