Liigu edasi põhisisu juurde
klient ja disainer ja arendaja laua taga

Kellele on vaja prototüüpi?

Egle Vesk

Prototüüpimisest on saanud populaarne, klientide poolt hinnatud ja kasutajakogemuse disainerite poolt armastatud disainipraktika, kuna see on kiire, efektiivne ja lõbus meetod ideede visualiseerimiseks. Prototüüp aitab mõista ja uurida võimalusi ning piiranguid, mis ilmnevad siis, kui need on visuaalse ja interaktiivse lahendusena üles ehitatud ja kasutajate peal testitud.

 

Miks disainerid seda meetodit kasutavad?

Disainerite jaoks on prototüüpimise vahendid loovuse ja eksperimenteerimise platvormiks. Prototüüpimine annab võimaluse tundma õppida, arendada ja kommunikeerida disainiideid ning läbi proovida mitmeid võimalikke variante funktsionaalsustest enne, kui neid arendama hakatakse. Samuti saab prototüüpi kasutada kasutusmugavuse ja navigatsiooni testimiseks ning valideerimiseks.

 

Millist kasu klient prototüübist saab?

Kuna inimesed mõistavad interaktiivset liikuvat pilti paremini kui staatilist  pilti koos jutuga, teeb prototüübi loomine suhtlemise kliendi ja tööde teostaja vahel palju tulemuslikumaks. Prototüüpimine võimaldab kiirelt ja soodsalt katsetada mitmeid erinevaid ideid ja stsenaariume ning neid efektiivselt koos kliendi ja kasutajatega testida.

 

Millist kasu meeskond prototüübist saab?

On tavapärane, et kasutajauuringud ja analüüs viiakse läbi ühe UX-disaineri poolt, prototüüp tehakse teise ning prototüübi testimine kolmanda poolt. Kui prototüüpimisele eelnenud etapid on kvaliteetselt teostatud, võimaldab see ka teistel meeskonnaliikmetel projekti järgmiste etappidega jätkata. 

 

Seda ka juhul, kui pidev aktiivne kaasamine ei ole varem võimalik olnud (nt tiheda ajakava või projekti mahu piiratuse tõttu). Sellega aitab prototüüpimine kaasa ka sellele, et meeskonnatöös oleksid kõigile osapooltele silme ees peamised kontseptuaalsed skeemid.

 

Tiimitööga seotud väljakutsetest saad lugeda meie artiklist “Hea kasutajakogemuse projekti nurgakivid on metoodiline lähenemine ja meeskonnatöö”.

 

Prototüüpimine muudab ka arendajate töö lihtsamaks. Kui loodav süsteem on juba varem testitud, saavad arendajad segamatult keskenduda optimaalseimale tehnilisele teostusele.

 

Millist kasu süsteemi lõppkasutajad prototüübist saavad?

Ka tulevased kasutajad saavad kavandatavast süsteemist kõige paremini aru siis, kui seda on kirjeldatud visuaalselt. Prototüüp võimaldab ideid ja stsenaariume lõppkasutaja peal testida enne, kui süsteem on jõudnud arendusfaasi.

 

Kasutatavuse testimine aitab aru saada kasutajatele ebaloogilistest ning keerulistest osadest veebis, infosüsteemis või mobiilses seadmes.  Seega aitab see kaasa sellele, et süsteem vastaks lõppkasutaja ootustele ja ta saaks ka tegelikult asja, mida talle meeldib kasutada.

 

Prototüübi testimine lõppkasutaja peal on üks võtme etappidest disainiprotsessis. Ühe kasutaja testimine võtab tavaliselt aega pool tundi või tund ja testitavaid võiks olla vähemalt viis.

 

Mida testivad kasutajakogemuse disainerid:

 

  • kuidas kasutaja alustab ülesande sooritamist (kas otsinguga või sirvides)
  • mida teeb ta esimesena? Ja seejärel?
  • kuidas teeb ta lõpliku otsuse?
  • kas ta saab aru menüüst jms, kas tal on raskusi?

 

Kasutajatestimine on pidev protsess. Saadud tagasiside põhjal on ilmselt vajalik sisse viia muudatusi ja testida uuesti ning teha seda jätkuvalt ka siis, kui veebileht või rakendus on juba kasutuses.

 

Loe kasutajatestimise kohta lähemalt artiklist: Ära möödu pimedas kurvis ehk prototüübi testimine

 

KUIDAS ANDA PROTOTÜÜBILE TAGASISIDET?

Mis saab edasi, kui prototüüp on loodud? Oleme kirjutanud järgmise etapi kohta 32- leheküljelise digiraamatu, millest leiab vastused järgmistele küsimustele:

 

  •  mis on prototüüp ja miks ning kellele see kasulik on?
  •  milline on prototüübi tellija roll projektis?
  •  kuidas anda veebilehe või infosüsteemi esimesele versioonile efektiivselt tagasisidet? 
  •  kuidas levinud pudelikaelu vältida?

 

Iga peatüki juures on rida kontrollküsimusi, mis aitavad projekti efektiivselt õiges suunas juhtida. Kui see praktiline juhend võiks sinu jaoks kasulik olla, saad endale kohe praegu meiliaadressi vastu vormistada ligipääsu digiraamatule "Prototüübile tagasiside andmise juhend".

 

Kokkuvõtteks

Nii meeskonnasisese tööriistana kui ka kliendi jaoks on oluline mõista, kuidas loodav rakendus töötab ning välja näeb enne, kui süsteem reaalselt arendusse läheb. Nii võib olla kindel, et töö tulemusena valmib see, mida telliti.

 

Prototüüp võimaldab järgmist:

 

  •  kiirelt visualiseerida ja kommunikeerida disainiideid
  •  demonstreerida loodava süsteemi funktsionaalsusi ja interaktsioone
  •  testida navigatsiooni loogikat ja kasutusmugavust
  •  leida vigu ja neid parandada
  •  lõppkasutajate tagasiside pinnalt kasutajakesksust täiendada

 

Prototüübi abil saab kokku hoida nii arenduskulusid kui aega, sest arendustsükleid tehakse vähem ja lõpptulemus on kliendi vajadusi silmas pidades kvaliteetsem ning täpsem.