Vilets kasutatavus ehk kuidas visata maha 125 miljonit dollarit
Nädal tagasi kirjutas Wall Street Journal / Microsoft Dynamics Avoni ebaõnnestud tarkvaraprojektist, mis hea arendustöö kiuste vett vedama läks. Üllatuslikult oli probleemiks mitte halb arendus, vaid vilets kasutatavus.
Nimelt kandis Avon pärast Kanadas tehtud testitulemuste ülevaatamist oma uue infosüsteemi maha ning loobus projektist, mis oli töös ei rohkem ega vähem, kui 4 aastat. Kuigi uus süsteem töötas nagu planeeritud, oli selle kasutatavus nii keeruline, et müügiesindajate igapäevased töötulemused kannatasid.
Lähemal uurimisel tuli välja, et müügiesindajad ei saanud sellest lihtsalt aru. Süsteem oli nende jaoks keeruline ja ebaloogiline. Kood oli küll hea, kuid loogika ja navigatsioon paigast ära. Natuke pikemal kasutamisel tuli ilmsiks ka paar suuremat bugi, mis kasutamist veelgi raskemaks tegid.
Selle tagajärjel jättis Avon uue süsteemi küll Kanadas kasutusele, kuid loobus ülemaailmsest lansseerimisest ja lõppkasutajate jaoks see mõistatuseks jäigi.
Avoni 125 miljoni dollari tarkvaraprojekt on viimane näide sellest, kuidas hea kasutusmugavus pea kõikides ärivaldkondades fookusesse on tõusnud. Me oleme lihtsasti kasutatavate ja hästi disainitud rakenduste poolt ära hellitatud ning ootame sama head kasutatavust ka suurtelt ärirakendustelt.
Mis läks valesti?
Kuna täpne ülevaade on siinkohal vaid Avoni juhtkonnal ja projektiga seotud isikutel, siis võime vaid oletada, mis detailid projekti ebaõnnestumise tingisid. Üks on aga kindel, süsteem vajas tunduvalt põhjalikumaid kasutajauuringuid ning ühtlasi ka põhjalikumaid kasutatavuse teste.
Tegemist on ülesannetega, mida lahendavad igapäevaselt kasutajakogemuse disainerid, kes ei toetu süsteemi kasutusloogika paika panemisel mitte oma kõhutundele, vaid uuringutest ja intervjuudest saadud andmetele.
Nende rolliks on uurida välja, kuidas kasutajad oma süsteeme kasutavad ning disainida kogemused sellele vastavalt. Meil on võimalik Avoni kogemustest õppida ning järgnevalt toongi välja mõned näpunäited, kuidas oma eduvõimalusi hüppeliselt suurendada.
Viis sammu hea kasutajakogemuse saavutamiseks
1. Lepi mõõdikutes varakult kokku
Räägi oma ettevõtte juhtidega ning lepi kokku mõõdikud. Tihtipeale keskendutakse vaid ühele-kahele, jättes tähelepanuta teised olulised mõõdikud nagu näiteks tugifunktsioonide (telefonitugi) koormus. Selle kohta saab pikemalt lugeda meie hiljutisest inglisekeelsest blogipostitusest.
2. Uuri oma kasutajate harjumusi
Paljud uuringufirmad teevad süvauuringuid, kuid agiilse arenduse puhul pole selleks alati aega. Samas ei pruugi uuringud üldse nii palju aega võtta, kui me tavaliselt arvame. Piisab inimeste kasutusharjumuste jälgimisest ning paarist vestlusest. Ürita saada aimu inimeste mõttemaailmast. Mida täpsemat infot on vaja, seda rohkem intervjuusid ja vaatlusi tuleb teha, kuid algandmete kättesaamiseks on viis intervjuud täiesti piisav.
3. Tee analüüs ja pane kokku vajalikud nõuded
Vaatluste ja intervjuude tulemusel on võimalik panna kokku esialgsed kasutajanõuded, mida meeles pidades on võimalik oma eduvõimalusi hüppeliselt suurendada. Kes süsteemi kasutab, kuidas seda tehakse, millistes tingimustes jne.
4. Kirjuta välja persoonad ehk näidiskasutajad
Vaatluste ja intervjuude alusel on võimalik panna kokku persoonad ehk kujutletavad lõppkasutajad. Persoona koondab endas erinevate isikute sarnaseid jooni, aga ei viita reaalsele isikule. Selle asemel on ta pilt konkreetsete soovidega inimesest, kellega süsteemi luues arvestada tuleks.
5. Testi varakult ja tihti
Mida varem lõppkasutajatega teste teha, seda kergem on hiljem muudatusi sisse viia. Projekti alg- ja keskfaasis testimine annab väga häid tulemusi, kuid lõppfaasis testimisel pole alati võimalik kõiki muudatusi sisse viia.
Ja muidugi, testimisest üksinda ei piisa. Kui tulemused näitavad, et kasutusloogikat on vaja muuta, siis on vaja see ära teha ka siis, kui disainer oma kavanditesse kõrvuni ära on armunud. Seda sellepärast, et me ei disaini süsteeme mitte iseendale, vaid väga erinevatele kasutajatele, kelle vajadused ja kasutusharjumused meie omadega ühtida ei pruugi.
Kokkuvõtteks
Kui järgite ülaltoodud punkte, siis juba olete sammukese võrra õnnestumisele lähemal. Samas kui tunnete, et teil on abi vaja, siis võtke meiega ühendust. Meie tööks on lahenduste leidmine väga erinevatele probleemidele ning me teeme seda paganama hästi.
Loe ka, kuidas me eesti.ee ja cherry.ee kasutatavust tõstsime ning kiika meie portfoliosse.