Liigu edasi põhisisu juurde
Roosade juustega naine istub arvuti taga

5 soovitust veebilehe sisu parendamiseks

Kristo Olli

Külalispostitus.

 

Ettevõtjatel ja veebilehe haldajatel on kõige muu hulgas üheks suurimaks nuputamiskohaks, kuidas ja millist sisu oma praegustele ja potentsiaalsetele klientidele pakkuda.

 

Kuna eesmärgiks on kodulehe külastaja suunata toote või teenuse ostuni, katsetavad ettevõtted oma veebilehtedel erinevaid lähenemisi: bännereid, pop-up teavitusi, erinevaid pilte, fonte ja palju muudki. Küllap oled isegi taolistele lehtedele sattunud. Küll aga meenutavad sellised ülekuhjatud veebilehed pigem karnevali kui tõsiseltvõetavat ja klienti kõnetavat kodulehte.

 

Kuidas siis vältida kodulehe artiklite ja sisuloome osas huupi pakkumist ning reaalselt mõista, mida Sinu lehe külastaja otsib? Milliseid vahendeid kasutada, et oma veebilehe külastajatele suurimat väärtust pakkuda ning panna nad sadade pakkujate hulgast otsustama just Sinu ettevõtte kasuks?

 

Siit artiklist leiad 5 näpunäidet, millega veebilehe sisu loomisel kindlasti arvestada.

 

 

Loo “ideaalse kliendi” persoona

Oma sihtrühma tundmine on iga eduka kodulehe alus. Kui “ideaalne klient” ehk ostupersoona (inglise keeles buyer persona) ei ole ettevõttel selgesti sõnastatud, suunatakse veebilehe sisu tihtipeale “keskmisele kasutajale”, keda polegi tegelikult olemas.

 

Kodulehe sisuloome osas tuleb jätta “kõhutunne” kõrvale ning võtta ette faktid ja reaalsete inimeste reaalsed kogemused. Kui ettevõte on juba suur ja firmajuht oma klientidega igapäevaselt kokku ei puutu, tuleks vestelda oma nn eesliiniga ehk müügiesindajatega, kellel on klientide ning nende murede, rõõmude ja vajadustega kõige suurem kokkupuude.

 

 

Juhul kui pead persoona loomise enda peale võtma, siis selleks on kaks tõhusat võimalust:

 

  • Suhtle oma klientidega telefoni või meili teel. Kui tegu on ärilt-ärile (B2B, business-to-business) toote või teenusega, mine oma klientide juurde kohale või tee ettepanek kohtuda kohvikus ning vestelda. Selle jaoks valmista kindlasti ette küsimused, mille kohta kliendilt vastust ootad;

 

  • Loe foorumeid, mis käsitlevad vastavat valdkonda ja kus “ideaalne klient” võiks ringi liikuda. Jälgi ja pane kirja persoona sõnavara, murekohad ja küsimused ning võta see stiil oma veebilehe sisu ja artiklite loomisel üle. Nii tunneb klient, et “räägid tema keeles”, mõistad teda ja oled õige inimene või ettevõte, kellelt abi saada.

 

 

Kvaliteet on edu võti

Üks levinumaid vigu, mida kodulehe sisuloome osas tehakse, on rõhumine artiklite ja sisulehtede kvantiteedile, mitte kvaliteedile. Kiputakse arvama, et mida rohkem artikleid klient lehelt leiab, seda suurema tõenäosusega ta ka ostab. Reaalsus on aga vastupidine.

 

Kodulehe külastaja ei ole rumal. Tugevalt SEO-hõngulise ja lihtsalt “artikkel artikli pärast” kirjutatu tunneb klient kohe ära ning see annab talle signaali, et antud ettevõte on vaid müügi peal väljas. Klient aga ootab mõistmist, austust, väärtuslikku infot ja usaldatavust.

 

Tänapäeval võib ühe Google otsinguga leida mitu miljonit vastet oma küsimusele, seega kvantiteediga ei jõua keegi tõenäoliselt niikuinii võistelda. Seetõttu on mõttekam keskenduda kvaliteedile.

 

Tähelepanek: kui sul on palju sisuartikleid, kuid need ei ole köitvad ja kliendi veedetud aeg veebilehel on lühike, näevad seda ka otsingumootorid ning kehva tulemuse korral langeb leht järjekorras tahapoole. Seetõttu eelista pigem ühte väga sisukat, väärtuslikku ja korralikku artiklit kui viite pealiskaudset ja lühikest artiklit.

 

 

Tee oma lugejatest kaasautorid

Kui klientidega telefoni teel või silmast-silma suhtluse variandid ei tundu sulle kõige mugavamad (täiesti nõustun – see võib igale eestlasele ebamugav olla), on selle jaoks olemas üks suurepärane alternatiiv!

 

Keskmine kasutaja on pigem mugav ja pikka tagasisidet tihtipeale esitama ei vaevu. Seepärast tuleb tema jaoks tagasiside andmine teha võimalikult lihtsaks ja kiireks. See peaks olema midagi sama lihtsat kui näiteks Facebookis postitustele reageerimine.

 

Küllap oled ka ise Facebookis mõnele postitusele reageerinud kas lihtsalt pöidla või mõne toreda näomärgiga. Kuigi võib tunduda, et tegu on lihtsalt emotsioonide näitamisega, kätkeb see tagasiside endas kahte võimsat indikaatorit:

 

1. Tagasiside postituse tegijale/ettevõttele:

  • Kas lugejatele meeldib postituse sisu?
  • Kas nad toetavad ettevõtte tegemisi?
  • Mida lugejad enim väärtustavad?

 

2. Annab tagasisidet lugejatele ja uutele postituse nägijatele:

  • Millise postitusega on tegu? Mis emotsioone on see teistes tekitanud?
  • Kas tegu on populaarse postitusega?
  • Sõltuvalt teiste reaktsioonist hindab lugeja, kas ta peaks ka ise seda postitust lugema ja toote nimel tegutsema või pole see tema aega, raha ega tähelepanu väärt.

 

 

Aga kuidas siis klientidelt oma sisuartiklitele kiiret ja kasulikku tagasisidet saada? Kas peaks kõiki artikleid sotsiaalmeedias jagama?

 

Jah, ka värskete blogiartiklite sotsiaalmeedias jagamine on kindlasti hea mõte, ent veelgi mugavam nii ettevõttele kui klientidele on võimaldada kohe artikli lõpus loetule reageerida. Üks populaarsemaid tarkvarasid, mis sellise tagasiside vahendamisega tegeleb, on React & Share.

 

Pilt 1. Eesti Haigekassa sisulehe tagasiside liides.

 

React & Share tarkvara annab klientidele veebilehe artiklite ja postituste lõpus võimaluse jätta reaktsioonide kaudu tagasisidet, kas artikkel oli neile kasulik ja informatiivne või oli sealt midagi puudu.

 

Näiteks, kui klient ei leidnud artiklist oma küsimustele vastust, saab ta märkida “Vajan rohkem/täpsemat infot”. Seejärel avaneb kliendil võimalus ka põhjalikumalt kirjeldada, mida ta sellest artiklist ootas või milliseid soovitusi tal sisu parendamiseks anda oleks.

 

Pilt 2. Eesti Haigekassa sisulehe tagasiside jätmise vorm artikli lõpus.

 

Selline tagasiside on igale ettevõttele ülimalt kasulik, sest klientidelt saadud tagasiside ja reaktsioonide põhjal saab koheselt sisse viia muudatusi, lisada infot või suunata kliente edasi järgmistele lehtedele. See suurendab märgatavalt võimalust, et lugeja leiab lehelt just selle, mida ta otsib ning ettevõtja saab veenduda, et loodud sõnumid loovad lugejatele parimat väärtust.

 

 

Kogu statistikat

Tänapäeval on saanud enamuse kodulehtede lahutamatuks kaaslaseks erinevad tarkvarad ja liidesed, mis jälgivad liiklust ja klientide tegevust (nt Google Analytics). Küll aga kipuvad taolised platvormid jääma n-ö “tavalisele inimesele” keerukaks ning suured andmemassiivid tunduvad hoomamatud.

 

Seetõttu on näiteks React & Share’i platvorm võtnud eesmärgiks koguda ja kuvada kasutajale statistikat ning tagasisidet võimalikult lihtsalt ja arusaadavalt, nii et kogu ülevaade ja kontroll oleks ettevõtte käes. Muuhulgas on React & Share’i kasutavad ettevõtted rääkinud ka tarkvara kodulehele integreerimise lihtsusest ja kiirusest – ühildamine toimub mõne kliki ja minutiga.

 

“React & Share’i on oluliselt lihtsam kasutada kui näiteks Google Analyticsit. Antud programmiga näeb tulemusi palju kiiremini ja see on mugav viis, kuidas tuua põhjalik analüüs ja andmepõhine lähenemine oma igapäevatöösse.”

– Katja Palhus, Trade Union Pro

 

 

Hoia koduleht värskena

See soovitus võib tunduda justkui iseenesest mõistetavana, kuid tegelikult eksivad selle vastu paljud. On küllaltki levinud, et ettevõte laseb kalli raha eest luua kodulehe ja esimesed sisuartiklid ning jääb seejärel õhinal esimesi tulemusi ootama. Oodatakse nädala, kuu, aasta ent jätkuvalt ei tule midagi. Miks küll tulemust ei tule?

 

Selle asemel, et jääda peale kodulehe ja artiklite avaldamist lihtsalt tulemusi ootama, on soovituslik sisu tootmisega jätkata. See on hea indikaator nii klientidele kui otsingumootoritele, et tegemist on aktiivse ja asjaliku lehega ning seda tasub rohkematele inimestele näidata.

 

Aeg-ajalt tuleb ka kodulehele teha “kapitaalremont” ning luua täiesti uus veebileht. Küll aga ei tasu kiiruga kõiki sisulehti ja artikleid ära kustutada, vaid statistikast analüüsida, millised lehed toimisid ja millised mitte.

Näiteks React & Share’i liides pakub kasutajale ülevaadet, millised lehed tasub ka uuele kodulehele üle tuua ja milliste ületoomisest loobuda. Lisaks antakse kasutajale statistilised teadmised ning tööde järjekord, mille alusel muudatusi tuleks sisse viima hakata.

 

Oluline on see, et sisulehe kvaliteedi ja tulemuslikkuse hindamisel on siin sõna sekka öelnud ka kliendid. Ainult nii saab olla kindel, et veebilehe uuendused saavad olema asjalikud ning just need, mida kliendid vajavad.

 

 

Veebilehe sisu parendamise checklist

Mis siis muud, kui asume tööle! Nüüd, kus oleme jaganud kvaliteetse veebisisu loomiseks näpunäiteid, tuleb hakata teadmisi rakendama. Selleks vaatame veelkord üle esimesed sammud, mille kasutamise korral võib saavutada konkurentide ees edumaa:

 

  1. Loo “ideaalse kliendi” persoona;
  2. Keskendu sisuloome kvaliteedile, mitte kvantiteedile;
  3. Küsi klientidelt tagasisidet, et teada saada, mida sisu osas parendada;
  4. Kogu statistikat mõne tarkvara kaudu (nt Google Analytics, React & Share);
  5. Postita regulaarselt ja vajadusel uuenda oma veebilehte.

 

Olles rakendanud neid peamisi soovitusi oma kodulehe sisus, saad edasi liikuda pisinüansside lisamise ja täiustamisega. Arvestama peaks sellega, et kui puudub tugev vundament, ei ole mõistlik veel katuse ehitusega algust teha.

 

Kokkuvõtteks, veebilehele kvaliteetse sisu loomine ei ole tuumateadus, vaid kogum väikestest õigesti tehtud asjadest. Sõltumata sellest kui tehniliseks ja spetsiifiliseks oma kodulehe optimeerimisega soovid minna, ei tohi unustada, et loodud sõnumid ja sisu peavad lugejatele pakkuma võimalikult palju väärtust.

 

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
  • Veebilehtede aadressid ja e-posti aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
Kommentaar