Liigu edasi põhisisu juurde

UX disain vs. teenusedisain – mille poolest nad erinevad?

Kasutajakogemuse disaini ja teenusedisaini vahele tõmmatakse tihtipeale võrdusmärk. Mõlemast on küll palju räägitud, kuid mille poolest nad siis ikkagi erinevad? 
 

Mis siis on ikkagi teenusedisain?

Teenusedisaini kasutatakse enamasti näost näkku teenuste puhul. Teenus koosneb erinevatest puutepunktidest kasutaja ja teenusepakkuja vahel.

Klassikaline näide on EMO külastamine. Me kõik oleme ju seal olnud. Ootame kiiret abi, kuid aeg ja järjekord venib üha pikemaks ning pole ime, kui veedame ooteruumis mitmeid nüristavaid tunde.

Kogu protsess võiks olla märksa sujuvam ja lihtsam ning see ongi teenusedisaini mõte. Korralikult läbimõeldud teenused on kasulikud nii nende omanikele kui ka klientidele. 
 

Aga kasutajakogemuse disain?

Kasutajakogemuse disaini ehk interaktsioonidisaini puhul on tegemist pigem inimene vs. süsteem kokkupuutega, kus kogemus tekib toote (olgu selleks mõni füüsiline toode, veebileht, äpp või keeruline infosüsteem) kasutamise käigus. Kasutajakogemuse disain keskendub konkreetsele puutepunktile, nt veebipoe kasutamisele.

Selle eesmärgiks on teha toote või süsteemi kasutamine võimalikult kergeks ja mugavaks. Kui surfad mõne mööblipoe veebilehel, siis seisab UX disainer selle eest, et ostuprotsess oleks lihtne, kiire ja üheselt arusaadav.



Veebilehe kasutamine võib olla küll mõnus, kuid meie kliendikogemust mõjutavad lisaks mitmed teisedki tegurid. Teenusedisaini eesmärgiks on muuta teenuste kasutamise protsess nauditavaks ja võimalikult stressivabaks.

Veebipoest kauba tellimisele lisandub nt tarneaja ootamine, kättesaamise aja täpsustamine, kauba kättesaamine (kas peab ise tassima või tuuakse ka viiendale korrusele ära), kauba kokkupanek ja vale kauba tagasisaatmine.  
 

Meetodid on sarnased, kuid samas ka erinevad 

Haigla ja veebipoe näol on tegemist küll erinevate juhtumitega, kuid probleemi lahendamiseks kasutatavad meetodid ja tööriistad on paljuski samad. Nii kasutajakogemuse disainerid kui ka teenusedisainerid teevad intervjuusid, vaatluseid, klienditeekonna kaardistamist, prototüüpimist ja testimist.

On ka erinevusi. Teenuse testimine tähendab enamasti olukordade läbimängimist ja simuleerimist. Kasutatavuse testimise puhul saame aga kasutada mitmeid tarkvaralisi töövahendeid. Videote tegemiseks on meil Morae ja Silverback, lisainfo saamiseks pilgujälgija ning analüüsiks terve hulk rohkem ja vähem statistilisi töövahendeid.

Üks meetod, mida teenuseidisainis eriti ei kasutada, on kaartide sorteerimine. Seda kasutatakse peamiselt keerukamate veebilehtede ja süsteemide navigatsiooniloogika lihtsustamiseks.
 

Vaata tervikpilti

Esmaklassiline kasutajakogemus sünnib siis, kui ükski teenuse komponent kasutajat närvi ei aja. Seega vaata alati tervikpilti ja keskendu võimalikult hea kliendikogemuse ehk customer experience'i pakkumisele.  Abivajaduse korral võid meiega alati ühendust võtta.

 

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Kommentaar