Liigu edasi põhisisu juurde

Prototüüp?

Alustades järjekordset projekti ning planeerides kasutajaliidese loomise protsessi, avastasin end mõttelt, milleks ja kellele selles projektis seda prototüüpi õigupoolest vaja on. Mõnes mõttes on ju selge, miks prototüüp hea on – klient näeb, milline saab olema loodav veeb või tarkvara.

Aga samas, miks me siis ei loo kohe valmis toodet? Klient näeb ka valmis tootelt, milline lahendus olema saab, ja veel paremini kui prototüübilt. Milleks siis on vaja prototüüpi?

Enne, kui päriselt sellele küsimusele vastata, tuleb vaadata asju linnulennult.

Fakt on selles, et kui keegi tarkvara või veebilehte tellib, on tal selleks põhjus. See võib olla sentimentaalne või hoopis heategevuslik, aga enamustel juhtudest on see äriline.

Äritegemise peamine eesmärk on raha teenimine. Tihti teenitakse rohkem (kasumit) siis, kui piisavalt head tulemust toodetakse võimalikult väikese rahaga. Pole siis mingi ime, et igal võimalusel soovitakse kokku hoida, s.t teha asju kohe hästi (selle asemel, et mitu korda teha), otsides tarkvara või veebi arenduses kvaliteedi tagamiseks abi prototüübilt.

Seega on prototüüpi vaja selleks, et mängida läbi erinevad võimalikud lahendusvariandid ja leida nende hulgast parim. Seda kõike on vaja teha võimalikult vähese raha eest ja võimalikult kiiresti.

Nüüd väike vahelepõige reaalsusesse - tihti tellitakse HTML prototüüpi. Koos stiilide ja platvormist sõltumatusega. Vahel minnakse isegi veel kaugemale ja realiseeritakse tarkvara esitluskiht (ilma teiste kihtideta). Nende näidetena on tegemist kõige kallimate prototüüpidega tarkvaraarenduses.

Ja põhjus nende tellimiseks ei ole piisav, kui selleks on toodud prototüübi uuestikasutatavus - veebipõhise tarkvara puhul tuleb väga tihti ette, et HTML ei ole uuesti­kasutatav. Heal juhul on uuestikasutatavad stiilid ja lehe mall. See on iseenesest päris väike osa (olenevalt lehest ca 10%).

Prototüüp on aga selline asi, mida luuakse, muudetakse, muudetakse jälle ja võib-olla alles siis leitakse, et see on hea. Mõnd asja muudetakse veel rohkem, mõnda aga ei muudeta üldse. Päris palju läheb prügikasti ja vaid väike osa kogu tööst jääb lõplikku lahendusse.

HTML on iseenesest lihtne ja selle tegemiseks saab kasutada ka erinevaid visuaalseid abivahendeid, kuid kui räägime töötavast asjast nii Internet Exploreri, Safari kui ka Firefoxi puhul, tuleb ikkagi koodi kallale minna. Sama kehtib skriptikeelte kohta, mis on oluliselt keerulisemad ja aeganõudvamad.

Nii lähebki muudatustele tegelikult päris palju aega. Nüüd lisame siia veel uued ja huvitavad kasutajaliideste lahendused veebimaailmas (tehnoloogiliste võimaluste poolest head, aga töömahukad) ja saamegi tegelikult küllaltki paindumatu ja pika muutmisajaga prototüübi.

Kui nüüd tulla tagasi selle juurde, miks prototüüpi vaja oli, ei vii HTML või mõni muu skriptikeel tegelikult meid prototüübi eesmärgile lähemale, vaid tihti hoopis kaugemale.

Prototüüp peaks olema võimalikult kiiresti loodav ja kiiresti muudetav.

Nüüd lisame prototüübile visuaalse disaini. See tulemus on iseenesest päris hea, kuna nii näeb ka graafilise disaini toimimist. Tegelikult on hea niikaua, kuni graafilist disaini muutma ei pea. Ja veel eriti hea, kui kasutajad peale disaini hindamist suudaksid ka hinnata neid funktsioone, navigatsiooniskeemi ja kasutatavust, milleks prototüüp üldse loodi.

Ei ole mõtet luua perfektse disainiga HTML prototüüpi juhul, kui ajaline ning rahaline ressurss on piiratud (ja võib-olla isegi siis mitte, kui nad seda pole).

Alternatiive on ju tegelikult palju - teeme kasvõi graafilise disainiga ja mitte-HTML prototüübi. Või ilma graafilise disainita prototüübi.

Prototüüp võib olla ka pakk paberit või Visio vormid. Samuti on olemas hulk programme, millega saab kiiresti, vähese vaevaga dünaamilise testitava prototüübi. Lisaks on võimalik luua ka vaid paar näidisvormi graafilise disaini testimiseks.

Samuti annab ka prototüüpimise protsessi muutes hulga aega ja raha kokku hoida. Nimelt, kui teeme kõige pealt väga üldise prototüübi ja hiljem hakkame sellele detailsust lisama, kooskõlastades seda väikeste osadena pidevalt kliendiga. Nii jääb muudatuste ajaline ja ka rahaline kulu palju madalamale tasemele - üheksa korda mõõda ja üks kord lõika, eks?

Head prototüüpimist ja loodetavasti kohtume E!Usability-l!

Hegle Sarapuu
Trinidad Wiseman

PS. Originaal postitus ilmus kõigepealt Altex Marketing blogis http://www.altex-marketing.com/prototuup

 

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
  • Veebilehtede aadressid ja e-posti aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
Kommentaar