Prototüüp?
Alustades järjekordset projekti ning planeerides kasutajaliidese loomise protsessi, avastasin end mõttelt, milleks ja kellele seda prototüüpi vaja on. Mõnes mõttes on ju selge, miks prototüüp hea on – klient näeb, milline saab olema loodav veeb või tarkvara.
Aga samas, miks me siis ei loo kohe valmis toodet? Klient näeb ka valmis tootelt, milline lahendus olema saab ja seda veel paremini kui prototüübilt. Milleks siis on vaja prototüüpi? Enne, kui päriselt sellele küsimusele vastata, tuleb vaadata asju linnulennult.
"Fakt on selles, et kui keegi tarkvara või veebilehte tellib, on tal selleks põhjus. See võib olla sentimentaalne või hoopis heategevuslik, aga enamustel juhtudest on see äriline."
Äritegemise peamine eesmärk on raha teenimine. Tihti teenitakse rohkem (kasumit) siis, kui piisavalt head tulemust toodetakse võimalikult väikese rahaga. Pole siis mingi ime, et igal võimalusel soovitakse kokku hoida - s.t teha asju kohe hästi selle asemel, et mitu korda teha ning otsitakse tarkvara või veebi arenduses kvaliteedi tagamiseks abi prototüübilt.
Seega on prototüüpi vaja selleks, et mängida läbi erinevad võimalikud lahendusvariandid ja leida nende hulgast parim. Seda kõike on vaja teha võimalikult vähese raha eest ja võimalikult kiiresti.
Nüüd väike vahelepõige reaalsusesse - tihti tellitakse HTML prototüüpi. Koos stiilide ja platvormist sõltumatusega. Vahel minnakse isegi veel kaugemale ja realiseeritakse tarkvara esitluskiht (ilma teiste kihtideta). Nende näidetena on tegemist kõige kallimate prototüüpidega tarkvaraarenduses.
Põhjus prototüübi uuestikasutatavusest ei ole nende tellimiseks piisav - veebipõhise tarkvara puhul tuleb väga tihti ette, et HTML ei ole uuestikasutatav. Heal juhul on uuestikasutatavad stiilid ja lehe mall. See on iseenesest päris väike osa (olenevalt lehest ca 10%).
Prototüüp on aga selline vahend, mida luuakse, muudetakse, muudetakse jälle ja võib-olla alles siis leitakse, et see on hea. Mõnda detaili muudetakse veel rohkem, mõnda aga ei muudeta üldse. Päris palju läheb prügikasti ja vaid väike osa kogu tööst jääb lõplikku lahendusse.
HTML on iseenesest lihtne ja selle tegemiseks saab kasutada ka erinevaid visuaalseid abivahendeid, kuid rääkides töötavast lahendusest erinevate veebilehitsejate puhul, tuleb ikkagi koodi kallale minna. Sama kehtib skriptikeelte kohta, mis on oluliselt keerulisemad ja aeganõudvamad.
Nii lähebki muudatustele tegelikult päris palju aega. Nüüd lisame siia veel uued ja huvitavad kasutajaliideste lahendused veebimaailmas (tehnoloogiliste võimaluste poolest head, aga töömahukad) ja saamegi tegelikult küllaltki paindumatu ja pika muutmisajaga prototüübi.
Kui nüüd tulla tagasi selle juurde, miks prototüüpi vaja oli, ei vii HTML või mõni muu skriptikeel tegelikult meid prototüübi eesmärgile lähemale, vaid tihti hoopis kaugemale. Prototüüp peaks olema võimalikult kiiresti loodav ja kiiresti muudetav.
Nüüd lisame prototüübile visuaalse disaini. See tulemus on iseenesest päris hea, kuna nii näeb ka graafilise disaini toimimist. Tegelikult on hea niikaua, kuni graafilist disaini muutma ei pea. Eriti hästi, kui kasutajad peale disaini hindamist suudaksid ka hinnata neid funktsioone, navigatsiooniskeemi ja kasutatavust, milleks prototüüp üldse loodi.
Ei ole mõistlik luua perfektse disainiga HTML prototüüpi juhul, kui ajaline ning rahaline ressurss on piiratud (ja võib-olla isegi siis mitte, kui nad seda ei ole).
Alternatiive on ju tegelikult palju - teeme kasvõi graafilise disainiga ja mitte-HTML prototüübi või ilma graafilise disainita prototüübi. Prototüüp võib olla ka pakk paberit või Visio vormid.
Samuti on olemas hulk programme, millega saab kiiresti, vähese vaevaga dünaamilise testitava prototüübi. Lisaks on võimalik luua ka vaid paar näidisvormi graafilise disaini testimiseks.
Samuti annab prototüüpimise protsessi muutes kokku hoida hulga aega ja raha. Nimelt, tuleks kõigepealt valmis teha väga üldine prototüüp ning hiljem hakata sellele detailsust lisama, kooskõlastades seda väikeste osade kaupa jooksvalt kliendiga.
Nii jääb muudatuste ajaline ja ka rahaline kulu oluliselt madalamale tasemele - nagu öeldakse, siis üheksa korda mõõda ja üks kord lõika! :)