Liigu edasi põhisisu juurde

Müstiline külastaja

Iga päev käib meie veebidel hulk inimesi. Vahest keegi ütleb ka, et käis... Eriti huvitav on aga asjaolu, et igaüks tuleb veebile oma asja ajama - kes otsib infot, kes tahab hoopis kaebust kirjutada.

Kui lihtsalt pääsed, ongi veebil ainult kaks funktsiooni. Tavaliselt nii hästi aga ei lähe.Kuidas vastata kõikide kasutajate soovidele ja panna igaühe jaoks üles just see õige veeb? Mida tähendab sõnapaar "kummist kasutaja" ?

Kummist kasutaja on selline näiline kasutaja, kes tahab veebil kõike teha. Ei ole üldse võimalustki, et kui mingit teenust on võimalik pakkuda, kummist kasutaja seda kohe kasutada ei tahaks.

Ta on kasutaja, kelle nõudmised lehele on kõik-võimalikud. Ehk kummist kasutaja esindab kogu maailma rahvastikku (vähemalt seda osa, kes kasvõi kogemata võivad sattuda veebilehele) ühes isikus.

Eriti huvitav on aga asjaolu, et sellist tüüpi pole IRL olemas. Samas mingil põhjusel, pea igas veebiarendusprojektis just sellele tüübile seda veebilehte luuakse. Kõik lingid on mõeldud just temale ja kogu infost rääkimata.

Nii me teemegi veebi kasutajale, kes iialgi seda ei külasta. Külastavad hoopis kasutajad, kes tulevad konkreetseid asju otsima ja ei leia neid. Neilt eeldatakse ju huvi absoluutselt kõige vastu... Veeb justkui prõõkab: "Mis see siis ära pole kõik lingid läbi klikata? Tahad kiiremini? Ehk helistad 1182-te?" Uskumatu lugu. Mis me siis selle asjaga peale hakkame? Kuidas me välistame kummist kasutajale veebi ehitamist? Kuidas me saame arvestada päris külastajaga?

Tegelikult on ju loogiline, et ühes veebiprojektis peaks olema vastav analüüs, mille eesmärk on kasutajatest sotti saada ja neile seeläbi kasutatav veeb luua.

Sellise analüüsi käigus tavaliselt uuritakse, kes on peamine veebi sihtrühm, mida nad veebist kõige tihedamini otsivad või tegema tulevad. Vaadatakse kuidas need inimesed oma sarnaste huvidega kokku sobitada ja kellele ei ole võimalik pakkuda, seda mida ta otsima tuli.

Hea idee eksju :). Jääb ainult küsimus: kuidas seda teha?

Veebi kasutajate analüüsiks on terve rida erinevaid meetodeid. Küll rõhuasetusega kasutaja tegevustele, eesmärkidele kui ka harjumustele. Pea kõik analüüsi meetodid eeldavad reaalset kasutajalt info küsimist. Samas on ka selliseid meetodeid, kus ise kehastatakse kasutajaks.

Erinev meetod aitab saavutada erinevat eesmärki ja erinevates projektides on erinevad eesmärgid. Mõni meetod on odavam, mõni tagab detailsema tulemuse. Mõni on lihtsalt kiirem. Enne kui analüüsima hakata on siiski vaja, millised on võimalused ja oskused.

Üks on aga selge, kui tahta kasutatavat veebi selle külastajale, tuleb alustada analüüsist. Isegi kehva analüüs on rohkem väärt, kui kummist kasutajale mõeldud veebileht, mida ülehomme uuesti tuleb looma hakata.

Olge tugevad seal kummi-maal :)

Hegle

 

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Kommentaar