Liigu edasi põhisisu juurde

Lohakad töötulemid?! Mis läks nihu?

Paraku, ei saa ka liiga suurest kasutatavusele mõtlemisest (ja ka kõikide meetodite õigest kasutamisest), ära hoida kehvemapoolse keskpärase kasutatavusega infosüsteemi loomist.

Kujutage ette tellija imestust, kui projekt justkui läheb edukalt ja siis esitatakse talle süsteem, mis logiseb loogikavigadest. Paraku on mul õnnestunud olla paari sellise süsteemi loomise tunnistajaks :(

Mis siis valesti läks? On vähemalt neli elementi IT projektides, mis suudavad halvemal juhul kogu kasutatavuse tööle suure ja rasvase kriipsu peale tõmmata.

Huvitavad uued mõtted.
See on oht projektides, kus kasutatavuse tööde tulemusena tarnitakse loodava süsteemi prototüüp ning hiljem enam kasutatavusega tegelevaid isikuid ei kaasata.

Kuna pilt, milline süsteem peaks saama, on nüüd ilusti silme ees, tekib meeskonnas hilisemaid huvitavaid nägemusi, kuidas saaks kasutatavust veelgi tõsta.

Kuna aga meeskonnas pole ühtegi inimest, kes varasemad läbi käidud rajad uues valguses läbi analüüsiks või vähemalt mustrite kohaselt kontrolliks uute ideede sobivust (nt. kasvõi järjepidevuse osas), on need uued ideed tavaliselt realiseeritud läbimõtlematult. Tihti juhtub tavapärasest loogikast olulisi kõrvalekaldeid ning muudatused loovad keerulise õpitavusega infosüsteemi.

Ühe nupu liigutamine või juurde lisamine tundub esmalt küll väike muudatus aga kogu süsteemi mastaabis on neid imepisikesi muudatusi lõpuks väga palju.

Lisaks kiputakse probleeme tühjast kohast juurde mõtlema. Kellelegi tundub, et loodav lahendus tundub ikkagi kasutajatele liiga keeruline. Muidugi parandame selle probleemi kohe ära :D.  Tavaliselt projektis kaasas käies tuletame siinkohal meelde, et testisime seda kasutajate peal ja nad said sellega suurepäraselt hakkama :).

Uued mõtted ja muudatused ei tohiks olla väga lihtsad otsused. Kui neid siiski on vaja teha, tuleks kaasata kasutajaliidese spetsialist olemasolevat uues valguses läbi analüüsima.

Hilisemad skoobimuudatused.
Kui kasutajaliidest välja töötame, teeme suure töö ära selles osas, et informatsioon ja funktsioonid looksid ühtse loogilise kasutusjada ning terviku. Kui sa vähendad skoopi võtad sa osa sellest jadast ära.

Skoobimuudatused on teinekord äärmiselt olulised ja selle käigus annab ka kasutajasõbralik kasutajaliides säilitada, kuid see vajab siiski tööprotsessipõhist kasutajaliidese elementide üle analüüsimist ning muutmist või täiendamist.

Sarnased probleemid tekivad ka hilisema skoobi suurendamisega. Mõlemal juhul tuleb teha vähemalt osa sellest kasutajaliidese loomise protsessist uuesti.

Vähene järelvalve.
Usaldus on imeilus asi ja ilma selleta kunagi ei saa. Ametialaselt aga on vaid edukad need, kes küll usaldavad aga ka kontrollivad.

Tõin siin enne välja, et konsensuse saavutanud ning targa meeskonna poolt tehtud muudatused tekitavad kasutatavuse probleeme. Proovi kasutajana rinda pista üksi tehtud viimase hetke muudatuste ja kohandustega ning sa näed kuidas terve talupojamõistus su peas ümber defineeritakse :).

Pole tegelikult vahet, kas ajendiks on liialt keeruline tehniline realisatsioon, arhitektuuri sobimatus uuele presentatsioonikihile või hoopis kasutajaliidese sellisel kujul loomise põhjuste teadmatusest tingitud kergekäeline parandusprotsess - tulemus on pea alati ebaloogiline ning keeruline kasutajaliides.

Selliseid muudatusi saab pea alati ära hoida korraliku projekti tulemite järelvalvega.

Tellija ebakindlus nõuete esitamisel.
Kõik soovivad olla meeldivad koostööpartnerid ja paraku tihti just peale mitmekordset eelnevalt esitatud nõuetele mittevastavat töötulemi esitamist antakse justkui alla ja lõpetatakse nõuetele vastavuse nõudmine.

Sisuliselt võrdub see sellega, et tellid sellise mõnusa koorest vaniljejäätise retsepti loomise. Sulle luuakse täpselt sinu jaoks keemiliselt ja struktuurilt sobiv jäätise retsept. Maksad selle retsepti eest vägagi kopsaka summa aga noh see jäätis on seda hiljem ikka kuhjaga väärt :). Järgmise sammuna tuleb jäätisemeister ja hakkab sulle sinu oma retsepti järgi jäätist tegema. Ei jõua juba ära oodata, eksju :). Jäätis saab valmis ja sulle antakse üle mango mahlapulk, grrrrrrr!!! Katsu siis lõpuks selle peale head nägu teha!

Nõuded on nõuded (olgugi, et prototüübina), neid tuleb järgida. Mis mõte on muidu üldse seda eeltööd nõuete püstitamiseks teha? Kurb on vaadata, kui oled suure töö ära teinud ja tulemuseks saab käkk, millele sa iialgi oma nime ei ole valmis alla panema :(.

Loodan, et teil läheb selle kirjatüki tulemusena palju paremini :).

Ja uskuge, koorene vaniljejäätis on ikka palju parem kui mango mahlapulk :) ja nõudke seda oma jäätisemeistrilt ;).

 

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
  • Veebilehtede aadressid ja e-posti aadressid muutuvad automaatselt linkideks.