Liigu edasi põhisisu juurde
Kümme kuvarit

API-d panevad veebiruumi orgaaniliselt kasvama

Tiina Nuum

API-d ei ole enam vaid arendajate teema. Viimaste aastate jooksul on API-de kasutamine muutunud võrratult lihtsamaks ning nendega seotud võimaluste ring tohutult avaramaks. Seetõttu on ka IT- kaugematel kasulik selle teemaga kursis olla.

 

Ränioru asjast igaühe asjaks

 

Veel mõned aastad tagasi loodi API-sid vaid arendajate poolt ja arendajatele. Täna võib nende otsene sihtrühm ja ka paigaldaja olla hoopis turundaja, müügiproff, administraator või klienditoe juht. Varasemalt käis API paigaldamine vaid läbi arenduskeskkonna (IDE), nüüd saab neid sageli oma rakendusega siduda ka platvormile saada olevate pluginate ja widgetite, suhtlusrobotite või drag-and-drop kasutajaliideste kaudu. Sellised võimalused on juba paari aasta jooksul tohutult mõjutanud ka seda, kuidas me API-sid kasutame.

 

Kui me vajutame lifti nuppu, siis me eeldame, et lift meie juurde ka sõidab. Mis tehnoloogia seal taga peitub, on meile ükskõik. Sageli on just äri ja disaini poolel töötajatel ja ettevõtja natuuriga inimestel palju loovamad ja teostatavamad mõtted, mida API-de abil tegelikult saavutada on võimalik. Kuid muidugi jäävad endiselt ka arendajad API-de kui toodete võtmefiguurideks.

 

Loe ka: "Mis on API?"

 

API-d võimaldavad uusi ärimudeleid

 

Avalikud veebipõhised API-d on loonud soodsa pinnase veebis leiduvate andmete kasutamiseks nii keerulisemates kui lihtsamates veebirakendustes. 

 

Sageli kasutatakse ära erinevaid API-sid koos, et luua mashup-e. Näiteks Misk on rakendus, mis näitab kasutajale talle kõige lähemal asuvaid söögikohti, mille tema sõbrad on märkinud meeldivaks. Misk kasutab Yelp API-t (restoranide andmed) ja Facebook API-t (andmed selle kohta, mis kasutaja sõpradele meeldib). Kui kasutaja avab selle rakenduse, siis selle kood võtab ühendust Yelpiga ja Facebookiga ja küsib mõlematest vajaliku info.

 

API-d aitavad ka erinevatel veebilehtedel jagatavaid pakkumisi ühte kohta kokku tuua ja omavahel võrrelda. Kindlasti oled sattunud mõnele lennupakkumisi koondavale või hinnavõrdluse lehele?

 

Väga paljud reisimisega seotud veebilehed kasutavad API-sid. Enamik hotellide broneerimise keskkondi  kasutavad hotellide avalikke API-sid, et pärida reaalajas teavet saadaval olevate tubade kohta. Kasutaja täidab ära vomi, kuhu märgib, mis linnas ööbimist vajab, millisel ajavahemikul, mitut tuba ja mitmele inimesele. Vajutab OTSI. Selle klõpsu peale käivitub veebisaidi suhtlus kõikide listis olevate hotellide API-dega, mis tagastavad tulemused sekundiga nendele kriteeriumidele vastavate tubade kohta. Ja ei läinud poolt päevagi!

 

Miks jagavad paljud ettevõtteid oma andmeid tasuta?

 

Enamik tarkvara tootvaid ettevõtteid saab ühel hetkel aru, et ideid on alati rohkem, kui aega ja ressursse neid realiseerida. API-sid luues annavad ettevõtted kolmandate osapoolte arendajatele võimaluse luua rakendusi, mis aitavad loodud platvormi paremaks muuta ja nii selle levikut kasvatada. Nii loovad ärid ökosüsteemi, mis on sõltuv sisendist, milleks on nende API kaudu sisse tulevad andmed.

 

Avaliku API omanik pakub andmebaasi või muid ressursse, mida on võimalik ära kasutada viisidel, mille peale API omanik ise poleks ilmselt kunagi tulnud. Üks esimesi, kes avaliku API loomise koos sinna juurde kuuluva strateegiaga ette võttis, oli Amazon. Et oma äri kasvatada, hakkas Amazon pakkuma oma e-ärilahendust raamatutega kauplejatele ja teistele müüjatele, kes oma tooteid Amazoni veebilehel müüa soovisid. Nii muutis kontsern oma ärimudeli pelgalt müügikeskkonnast terviklikuks ökosüsteemiks. Järgnesid Google, Twitter jt.

 

Loe lisaks: Veebipõhine API - nüüdisaegse digikogemuse hall kardinal

 

Miksimine pole kunagi nii lihtne olnud

 

Nii võib ju igaüks päris väikese vaevaga päris muljetavaldava veebirakenduse teha!

 

Nojah. Põhimõtteliselt küll. Selles mõttes võib tarkvara arendust võrrelda näiteks poola keelega. API-d oleksid siis erinevad sõnaraamatud, mis selgitavad lahti erinevaid sõnu. Nii on võimalik ka inimesel, kes poola keelt ei oska, sõnade tähendustest ja erinevatest võimalikest kasutamisviisidest aru saada. Veelgi enam, võimalik sõnadest, mida ta sõnaraamatust järele on vaadanud, ise lauseid moodustada.

 

Aga kas sellise ise tehtud rakenduse juurde ka hea kasutajakogemus ja usaldusväärne teenus kuuluvad, on iseasjad. Hoolimata laialt levinud tööriistadest, API-dest ja valmislahendustest on hea veebilehe või rakenduse loomine siiski päris keeruline ning nõuab erinevate tehnoloogiate ning programmeerimiskeelte tundmist ja kasutatavusele tähelepanu pööramist.

 

Mida avaliku API integreerimisel silmas pidada?

 

Kui sa juba oskad API-sid "näha" ja ära tunda ja oled valmis mõnda oma veebilehele või äppi integreerima, siis tasuks meeles pidada, et:

 

✔️  enamus API-sid on seadnud piirangud kas päringute arvule minutis, andmemahule või andmetüüpidele, mille nad on teinud kättesaadavaks. Vastasel juhul võiks igaüks spämmida miljonite päringutega.

 

✔️  API-d muutuvad ja uuenevad ajas, seepärast peaks regulaarselt monitoorima, kas kõik töötab nii, nagu soovitud.

 

✔️  peaks olema ka tagavaraplaan, mis siis saab, kui API parasjagu ei tööta.

 

API-dega seotud ohud

 

Ka tarbijana tasub tähelepanu pöörata sellele, millistest keskkondadest midagi ostad või broneerid. Kasuta rakendusi, mida tunned ja usaldad. Ja enne next - nupule vajutamist loe läbi, mida mingil rakendusel teha lubad.

Ohud on seotud eelkõige andmete kogumisega. Nii võivad näiteks Facebooki andmed sattuda väärkasutuse ohvriks.

 

✔️ Kui ohu- või ebameeldivustunne tabab sind hiljem, siis tea, et sinu andmete seotust äppide, veebilehtede ja mängudega on võimalik hõlpsasti katkestada:

 

Vaata, kuidas käib Facebooki andmete deaktiveerimine

Vaata, kuidas käib Twitteri andmete deaktiveerimine

Vaata, kuidas deaktiveerida LinkedIni andmeid

 

Mida lõppkasutaja võidab?

 

Lõppkasutaja enamasti API-ga otseselt kokku ei puutu, kuid tänu API-dele on võimalik ühenduvus, millega on varasemalt aega ja päringuid nõudnud asjad vaid nupuvajutuse kaugusel. Selle asemel, et mitmelt erinevalt veebilehelt informatsiooni kokku koguda, saab nende abil ühes kohas info kätte ja vajalikud tegevused tehtud. Tulemuseks on palju intelligentsem ja rikkalikum kasutajakogemus.

 

Sageli ka lihtsam, kiirem ja soodsam teenus 

 

Näiteks populaarsed sõidu jagamise platvormid on sõiduteenuse uksest ukseni muutnud nii teenuse pakkuja kui lõppkasutaja jaoks lihtsamaks, kiiremaks ja sageli ka odavamaks.

 

Sõita soovijal tuli varem läbi helistada mitmeid taksofirmasid ja õues külma käes oodata. Nüüd ei pea aga autosse sisenedes isegi aadressi ütlema ja maksmine on ka lihtsam. Uberil, Boltil, Yandexil jt taksotellimistarkvaradel on mobiilirakendus (kasutajaliides), mis suhtleb platvormi API-ga (serveriga), mille algoritm võtab sisse kolm parameetrit: krediitkaardi andmed, soovitud sõidu alguspunkti ja märgitud sihtkoha. API annab sõidu algus- ja lõpp-punkti arvesse võttes andmed üle kõige lähemal asuvale vabale sõitjale, kellel tuleb vaid tellimus kinnitada ja kohale sõita.