Veebipõhine API - nüüdisaegse digikogemuse hall kardinal
Kas teadsid, et kui Facebook automaatselt sinu Instagrami üles laetud pildi ka Facebooki postitab, teeb seda tegelikult API? Evernote sünkroniseerib sinu märkmeid nutitelefoni ja sülearvuti vahel? Samuti API-ga. Kui oled oma veebilehele või blogisse lisanud videoid Youtube-st, siis oled kasutanud selleks Youtube’ i API-t.
Mida teevad ettevõtted, kui neil endal ei ole kaardiinseneri palkamiseks raha, aga tahavad oma äri asukohta veebilehel näidata? Või kui piirkonnal on eriti oluline roll nagu näiteks majutusteenuseid vahendava Airbnb puhul? Arvasid õigesti. Nad kasutavad tasuta Google Mapsi API-t.
Kõik nimetatud on avalikud veebipõhised API-d, mis võimaldavad tõmmata andmeid sisse erinevatest veebikeskkondadest. Veebipõhine API asub veebis ning on kättesaadav üle võrgu. Käivitatavad programmi osad asuvad välises serveris ja kliendi osa on vaid teenuseid välja kutsuda ilma lisaosi paigaldamata.
Veebipõhised API-d on nähtamatud ja teevad oma tööd justkui kulisside taga, kuid on muutnud veebi väga olulisel määral. Suurimas API-de platvormis www.programmableweb.com on täna saadaval 21 363 avalikuks kasutamiseks mõeldud API-t. See number kasvab iga päevaga.
Avalike veebipõhiste API-de edu taga on „kõik võidavad“ põhimõte
Tänu avalikele API-dele saavad väiksemad veebilehed ja ettevõtted pakkuda paremat kasutajakogemust ja funktsionaalsusi, mis oleksid muidu kaugel nende võimekusest. Avalike API-de loojad omakorda just seda ootavadki, et arendajad need oma veebilehtede ja -rakendustega integreeriks.
Google, Amazon, Facebook, eBay, Youtube jt lubavad lahkelt oma teenuseid ja API-sid kasutada, sest see suurendab nende levikut ja brändituntust. Ja nii pääsevad ka nendes keskkondades levivad reklaamid igale poole.
Google Maps on seni 14 aasta jooksul olnud praktiliselt reklaamivaba. Arvestades kaardirakenduse meeletut populaarsust, on see üllatav, sest Mapsi kasutab maailmas umbes miljard inimest. Rääkimata silmnähtavatest võimalustest, kuidas on võimalik sellist kaardirakendust rahaks pöörata. Nüüd aga hakkab see muutuma ja rakendusse on oodata rohkem reklaami, aga see on ka hea võimalus firmadele end nähtavaks teha. (Loe lähemalt Geeniuse digiportaalist!)
Raske oleks leida valdkonda, kus avalikke API-sid ei kasutata. Teeme väikse sissevaate ainult mõnesse neist.
E-kaubandus
Esimestena nägid avalikes veebipõhistes API-des strateegilist kasvuvõimalust e-kaubanduse liidrid. 2000. aastal tuli välja eBay API, mille abil sai luu rakenduse või veebilehe, mis suhtleb otse eBay andmebaasiga. 2002. aastal tuli Amazon välja oma API-ga, mis lisaks sisu integreerimisele oma süsteemi lubas teostada ka otsinguid.
Klientide ostukäitumine on märkimisväärselt muutunud. Klienditeekond ei ole enam lineaarne. API-d võimaldavad suunata kliente ostu sooritama üha erinevamate kokkupuutepunktide pinnalt ja erinevatest seadmetest: poest, e-poest, kodulehelt, mobiilist, otse sotsiaalmeediast või häälkäsklusega digiabilise kaudu.
E- kaubanduses kasutatakse API-sid tõusvas joones ka pakkumiste personaliseerimiseks, turunduse automatiseerimiseks, sotsiaalmeedias jagatud soovituste kuvamiseks, kohaletoimetamise protsessi paremaks jälgimiseks, hindade ja toodete võrdlemiseks jne.
Sellest, kuidas API-d on täna jõudnud ka konservatiivsematesse panganduse ja kindlustuse valdkondadesse, saad lugeda järgmisest postitusest.
Sotsiaalmeedia on muutnud meie elu kõiki tahke.
Milline roll on siin API-del?
Kas märkasid selle blogipostituse üleval servas sotsiaalmeedia ikoone? Kui vajutad kas Facebooki, FB Messengeri, Twitteri või LinkedIni ikoonile, saad tänu API-le artiklit oma võrgustikuga jagada, ilma et peaksid meediaväljaande või blogi keskkonnast lahkuma. See on üks lihtsamaid näiteid sotsiaalmeedia API-dest. Reeglina saab ühe sotsiaalmeedia API abiga integreerida nii teise rakenduse kasutajaliidese kui ka osa kesksetest funktsioonidest.
Oluline verstapost API-de ajaloos on Instagrami kurioosne näide. Kuigi rakendus saavutas kiirelt viraalse edu, vajas see rakendusliidest, et tõelist läbimurret teha. Aasta oli siis 2010, kui see fotode jagamise rakendus iPhone-le välja tuli. Võttis aega vaid kolm kuud ja platvormil oli miljon kasutajat. Neist nii mõnedki tundsid puudust kesksest veebilehest, progejad aga API-st. Kuid Instagram keeldus API loomisest ning jätkas investeerimist rakendusse. Aasta lõpuks oli üks arendaja API ise valmis ja avalikuks teinud. Siis võeti teema tõsiselt käsile, eemaldati omalooming kasutuselt ja töötati kiirelt välja oma ja avalik Instagrami API, mille sajad ja tuhanded fotograafiaga seotud veebilehed ja rakendused kiirelt kasutusele võtsid.
Hüppame tagasi tänasesse päeva.
Levinumad sotsiaalmeedia API-d
Twitter uuendas oma API kollektsiooni just eelmisel aastal. Twitter Direct Message API abil saavad kasutajad saata privaatseid sõnumeid, luua tervitussõnumeid, lisada oma sõnumitele pilte, väliseid linke jne. Twitter Search Tweets API kaudu saab oma muudes kanalites kasutamiseks ligipääsu viimase 30 päeva säutsudele. Twitter Ads API abil saab hõlpsasti võimendada säutse ja kontosid, korraldada kampaaniaid ja jälgida nende edukust ka Twitteri keskkonnast väljaspool.
Facebooki jaoks oli 2018. aasta andmeskandaalide aasta, aga tuli välja ka versioon 3.2 Facebook Graph API-st. Selle abil saab ligipääsu kasutajate profiilidele, nende fotodele, kommentaaridele jne ning see on ühendatud ka Instagram Graph API-ga. Ka Facebooki turundajatele suunatud API-d Facebook Ads API ja Facebook Marketing API on väga populaarsed.
LinkedIn API kaudu saab andmeid kasutajate, nende praeguste ja endiste tööandjate, nende võrgustiku ja suhtluse kohta keskkonnas. Hiljuti palus platvorm API kasutajatel üle minna uuele v2 versioonile, mis võimaldab turvalisemat OAuth 2.0 autentimist.
Tumblr on mikroblogi platvorm, kus jagatakse fotosid, videosid ja lühikesi blogipostitusi. Tumblr API kaudu saab ligipääsu praktiliselt kogu infole. Hiljuti avalikustas Tumblr ka uuema JSONi andmeformaadil põhineva API, mis on tunduvalt mobiilisõbralikum kui eelmine versioon.
Pinteresti API kaudu saab muudes rakendustes kuvada mingi teema või mingi kasutaja populaarsemaid või viimaseid pinne, samuti teemaga seotud pinne ja otsinguid. Üha enam kasutavad veebipoed ja veebiärid Pinteresti API-t, et oma müüke suurendada.
API kaudu autentimine ja autoriseerimine
Levinumad sotsiaalvõrgustiku kaudu autentimise API-d on Facebooki, LinkedINi ja Twitteri omad. Veel hiljaaegu kuulus siia listi ka Google+. Need võimaldavad erinevatesse keskkondadesse ja infosüsteemidesse sisse logida, ilma et peaks seal vormidesse andmeid sisestama, konto looma ja järjekordse parooli meelde jätma. Tänu nendele API-dele saab ühe kasutaja identiteediga kasutada paljusid erinevaid portaale.
* Tehniline vahemärkus: Uuemad autoriseerimise API-d kasutavad enamasti Oauth standardit, mille eelis on see, et see võimaldab kasutajal kinnitada, kas tema andmeid võib API kaudu kolmandale osapoolele edastada. Näiteks kas mingi Twitteri väline platvorm võib tema Twitteris tehtud säutse kuvada või mitte.
Populaarsemad otsingute API-d
Google’i API-de nimekiri on kaunis pikk ja Google Mapsi me juba mainisime. Väga levinud on ka API, mis võimaldab ligipääsu Google’ i indeksile. Tänu sellele saavad veebilehed Google otsingumootori teenuseid oma kasutajatele pakkuda oma keskkonnas ja ei pea neid saatma selle jaoks ekstra Google veebilehele. Google Custom Search JSON API lubab teha 100 otsingut päevas tasuta. Kuid sealt edasi tuleb iga 1000 päringu kohta tasuda viis dollarit.
Kuid Google ei ole sugugi ainus otsingumootor ega otsingu-API pakkuja. Valikus on sadu. Otsingu saab piirata veebilehtedele, piltidele, videodele, tööpakkumistele, toodetele või siis kitsendada otsingut teaduse, meditsiini, ajaloo, kunsti, programmeerimise vms teemaga. Lisaks Google’ ile on populaarsemad otsinguid võimaldavad API-d näiteks Bing Web Search API, Wolfram|Alpha (kirjalikud lühikesed vastused ja kokkuvõtted populaarsetele küsimustele, häälvastused), The New York Times Article Search API, Indeed API (vabad töökohad), Youtube Data (video otsing).
VisualSearchAPI abil saab otsida veebist ette antud pildiga sarnaseid fotosid ja illustratsioone.
Social Searcher on API, mis võimaldab koondada kokku teema X mainimisi vastavalt märksõnadele ja viitetrellidele paljudest sotsiaalmeediaplatvormidest.
Turunduse ja veebianalüütika API-d
Google Analyticsi API-d aitavad hoida kokku hulga digiturundajate aega. Nende abil saab turundaja luua ka väga keerulisi raporteid automaatselt. Core Reporting API võimaldab teha mõõdikutest ja kategooriatest oma valiku ning luua, salvestada ja jagada kohandatud raporteid. Just API-d võimaldavad selle, et saame ligi andmetele ja nende omavahelistele seostele, mis ei pruugi olla kättesaadavad standardsetes raportites.
Google Search Console API abil saab jälgida, milliseid märksõnu otsides sinu veebilehele kõige enam satutakse. Multi- Channel Funnels Reporting API abil saab jälgida, millistest kanalitest on pärit kõige kvaliteetsemad kasutajad. Embed API abil võib aga oma kenasti kohandatud ja ära bränditud Google Analyticsi töölaua ka hõlpsasti mingi kolmandasse keskkonda integreerida.
API-d muusika valdkonnas
Muusikavaldkonna avalikud API-d võimaldavad väga erinevaid teenuseid: nende abil saab näiteks platvormist väljaspool muusikat kuulata, alla laadida, kontsertide ja tuuride kavasid otsida, artistide, singlite ja albumite kohta informatsiooni leida jne.
Näiteks Soundcloud on muusikaplatvorm, kuhu igaüks võib oma muusika üles laadida ja levitada. SoundCloudi API abil on enamus platvormi funktsionaalsusest vabalt kasutatav ja teeb muusika jagamise ja salvestamise lihtsaks nii iOS, Android kui veebirakendustest. Kõige enam kasutataksegi SoundCloudi API-t, populaarsemad on veel Last.fm-i, Disgocs'i, Songkicki, Spotify ja Bandcampi API-d.