5 peamist mõõdikut veebivormide kasutatavuse hindamiseks
Miks on nii, et mõned veebivormid ajavad kasutajal harja nii punaseks, et ta jätab vormi saatmata ja lahkub lehelt? Seekordses blogiartiklis võtame luubi alla veebivormide kasutatavuse mõõdikud.
Oleme välja valinud 5 peamist, mida on lihtne arvutada ning mis näitavad kõige paremini, kuidas kasutajad saavad veebivormidega hakkama. Ühtlasi ka seda, kui hästi on veebivormid disainitud ja küsimuste poolest ülesehitatud.
Kõik kõne alla tulevad mõõdikud on KPId (key performance indicators) ehk tulemuslikkuse võtmenäitajad, mille arvutamiseks algandmed saab kätte veebianalüütikast (nt Google Analyticsist ja Tag Managerist).
Miks on oluline mõõta veebivormide kasutatavust?
Tänapäeval käib arendustegevus üsna kiiresti ning pigem tehakse sageli väikeseid muudatusi selle asemel, et koguda kõik kokku ning muuta harvem ja korraga.
Sageli kaalub iga väikese muudatuse kasutatavuse testimise kulu üles muudatuse enda kulu. Seetõttu on soodsam avalikustada kasutajatega testimata muudatused sh veebivormidega seotud täiendused ja uuendused.
“Et teada saada, mis toimub sinu veebivormidega, on oluline veebistatistika abil hinnata nende kasutajasõbralikkust ning seda, kas tehtud muudatuste tulemusena läks midagi paremaks või mitte. “
Kõikide veebivormide kõikide näitajate keskmiste arvutamisega on võimalik hinnata kõikide vormide olukorda koondina. Seejärel juba süveneda näitajatesse konkreetse vormi, sihtrühma, seadmetüübi või keele kaupa. Alljärgnevalt toome välja 5 põhilist veebivormide mõõdikut koos valemitega protsendi arvutamiseks.
Mõõdik 1 - vormiväljade vaikeväärtuste muutmise %
Vaikeväärtusest saame rääkida eeltäidetud väljaga vormi puhul. Näiteks kui on ilmne, et enamus inimesi soovib teatud valikut, saame vaikimisi selle kasutaja eest ära märgistada või ette kirjutada eeldusel, et teeme kasutaja elu kliki võrra lihtsamaks. Juhul kui see kasutajale ei sobi, on tal võimalus valikut muuta.
Võib juhtuda nii, et valedel eeldustel või varasemast ajast on jäänud vaikimisi valik, mis enamus kasutajatele ei sobi ning muutmine teeb neile hoopis tööd juurde. Olukorda saame hinnata vormiväljade vaikeväärtuse muutmise protsendi arvutamisega:
Vormiväljade vaikeväärtuste muutmise protsendi arvutamise valem
Saadud tulemus (%) näitab, kui suurel osal kõigist vormikülastussessioonidest oli kasutaja sunnitud vaikeväärtust muutma. Kui selgub, et üle poole külastajatest on sunnitud seda tegema, soovitame hetke vaikeväärtused kriitiliselt üle hinnata.
Mõõdik 2 – valideerimisprobleemide esinemise %
Valideerimisprobleemi näol on tegemist vormi täitmisel ette tuleva veateatega, mis annab kasutajale märku mingi vormivälja ebakorrektsest täitmisest ning annab juhiseid, kuidas seda peaks täitma.
Veateate esinemine viitab sellele, et vorm või selle väli ei ole kasutajale piisavalt arusaadavalt disainitud. Kasutaja ei saanud esimesel korral aru, kuidas seda peab täitma. Valideerimisprobleemide esinemise määra saame arvutada järgmiselt:
Valideerimisprobleemide esinemise protsendi arvutamise valem
Saadud tulemuse põhjal näeme, mitu protsenti on neid sessioone, mille puhul kasutaja on saanud veateate vormivälja ebakorrektse täitmise või täitmatajätmise kohta. Selle põhjal saame hinnata vormi disaini muutmise vajadust.
Mõõdik 3 – vormi väljade abifunktsionaalsuse kasutamise %
Sageli on vormiväljadel küljes abinupud (küsimärgi või i-tähe kujutisega), kuhu kasutaja saab hätta jäädes vajutada. Kui sinna klõpsab suur osa kasutajatest, on see väli - küsimus või oodatav vastus - järelikult raskesti arusaadav ja seda tuleks korrigeerida.
Probleemi tõsidust ehk vormiväljade arusaadavust aitab hinnata abifunktsionaalsuse kasutamise protsent, mida arvutatakse järgmiselt:
Vormi väljade abifunktsionaalsuse kasutamise protsendi arvutamise valem
Saadud protsent näitab, kui suurel osal sessioonidest on kasutaja vajutanud abiikoonidele ning aitab hinnata vormivälja arusaadavamaks tegemise vajadust.
Mõõdik 4 – vormi hülgamise %
Selles valemis on arvestatud kasutajaid, kes püüdsid konkreetset vormi täitma hakata - vajutasid vähemalt ühte välja - mitte ei lahkunud lehelt niisama.
Kõnealune mõõdik näitab, kui suur osa kasutajatest, kes hakkasid vormi täitma, mingil põhjusel sellest loobusid. Valem vormihülgamise protsendi arvutamiseks on järgmine:
Vormi hülgamise protsendi arvutamise valem
Saadud tulemus näitab loobujate hulka ning aitab edasi mõelda, kas ja mida oleks tarvis oma veebivormi juures parendada.
Mõõdik 5 – rohkem kui üks kord ühte välja täitnud kasutajate %
See tähendab, et kasutaja täitis ühe välja ära, kuid mingil põhjusel pidi seda uuesti tegema. Selle indikaatori abil mõõdame, kas kasutajal tuleb teha rohkem tööd, kui algselt vormi disainides planeeriti. Näitaja arvutamiseks kasutatakse järgmist valemit:
Rohkem kui üks kord ühte välja täitnud kasutajate protsendi arvutamise valem
Tulemuseks saame protsendi, mis näitab kasutajate hulka, kelle jaoks vormivälja täitmine ei olnud arusaadav ning kes pidid seda seetõttu tegema korduvalt. Protsendi väärtus aitab hinnata, kas vormiväli on tarvis disainida arusaadavamalt.
Boonusmõõdik – hirmutavate vormide %
Antud mõõdiku puhul võtame aluseks vormikülastussessioonid, kus kasutaja tuli lehele, kuid lahkus sellelt kohe, ühtegi tegevust sooritamata. Valem arvutamiseks on järgmine:
Hirmutavate vormide protsendi arvutamise valem
See mõõdik näitab, et veebivorm on kasutaja jaoks hirmutav oma pikkuselt, teksti mahult, väljade arvult, mida tuleb täita vms. Samuti võib see viidata, et navigatsioon, mis viib kodulehel antud veebivormile, ei andnud kasutajale piisavalt infot, kuhu ta sinna klikates jõuab.
Mõõdikute arvutamise sagedus sõltub erinevatest teguritest: muudatuste tegemise sagedus, veebilehe külastajate hulk, kampaaniad, sesoonsus, mida täpselt soovitakse uurida ja hinnata jne.
Protsendi arvutamine on üks esimesi lihtsamaid samme, mis aitab hinnata, mis toimub sinu veebivormidega ning kas need on kasutajasõbralikud või ootustele vastavad. Soovitame neid hoolega jälgida kõigil, kellel on veebivorme või iseteenindusvorme.