Liigu edasi põhisisu juurde
World Usability Day Estonia 2021

Ülevaade WUD Eesti ajaloost - intervjuu korraldajatega

Hegle Sarapuu-Johanson + David Jose Ribeiro Lamas

Millisest allikast te esimest korda ülemaailmsest WUDi sündmusest kuulsite?

Hegle: Mihkel Uukkivi pakkus välja, et ka Eestil võiks seda tüüpi sündmusest kasu olla. Seega uurisime asja lähemalt ja otsustasime, et see on väga hea idee ja me teeme selle teoks. Selleks ajaks oli ka https://worldusabilityday.org/ veebileht juba olemas.

 

 

Miks WUDi sündmus Eestisse üldse toodi?

Hegle: Maailma kasutatavuse päeva eesmärk on inimestele selgeks teha, miks kasutatavus oluline on. Tol hetkel nägime, et Eestis olid nii kasutatavus kui sellega seotud teemad vähetuntud.

 

Nii et peamine põhjus sündmuse korraldamiseks oli kasutajate ja kasutajasõbralikkuse osas teadlikkuse tõstmine. Soovisime kaasmaalastele öelda, et kasutuskõlbmatud lahendused ei sobi mitte kuidagi. Inimene ei ole rumal, kui ta ei saa mingi asja kasutamisega hakkama, vaid pigem on asi lihtsalt halvasti disainitud.

 

Soovisime ka disaineritele, veebiarendajatele ja tarkvaraloojatele öelda, et kasutaja on oluline ning peaks olema loomeprotsessi kaasatud. Tol ajal enamasti isegi ei mõeldud selle peale.

 

 

Millal esimene WUD Eesti konverents toimus?

Hegle: 2008. aasta novembris. Tegu oli üsna väikese sündmusega, millest võtsid osa 50 inimest.

 

 

Milline oli arusaam kasutatavusest sel hetkel?

Hegle: Kasutatavuse küpsusaste oli umbes 0 või 1 kandis. Lahendused ei olnud kasutajakesksed, vaid enamasti disaineri- või arendajakesksed. Kasutatavus võis olla hea, kui sul oli hea disainer või kui sul üldse oli disainer olemas. Disaineri kaasamine tarkvaraprojektidesse või üldse enamikesse veebiprojektidesse polnud tol hetkel eriti tavapärane.

 

 

Räägi meile kõige esimesest WUD Eesti sündmusest: kes seda korraldas, mitu esinejat, töötuba ning osalejat oli? Kus see toimus?

Hegle: Kõige esimest WUD Eesti sündmust korraldasid Trinidad Consulting OÜ, tänase nimega Trinidad Wiseman OÜ ning Tramm OÜ – selle ettevõtte taga oli Mihkel Uukkivi (TLÜ vilistlane). Meil toimus üsna väike sündmus Kaval-Antsu nimelises seminariruumis (asub tollases Uniquestay Tallinn Hotelis, Toompuiestee 23). See toimus 13. novembril ja oli päikesepaisteline päev, mis tähendas, et saime pauside ajal isegi õues istuda.

 

Meil oli kuus esinejat. Sündmus ise toimus eesti keeles. Teemad, mida käsitleti, olid järgmised: mis on kasutatavus; ligipääsetavus ja vaegnägemine; kuidas vabaneda kasutusmugavusest; kellele sa veebi teed; eye tracking ja kasutatavus.

 

Töötubasid meil ei toimunud, tegu oli lihtsalt ühepäevase sündmusega. Sündmuse sisu sai ka kohapeal kokku kirjutatud kaheks blogipostituseks, mis avaldati Altex Marketingi blogis.

 

 

Millised osalejad teil sel ajal olid?

Väga erinevad inimesed erinevatelt aladelt. Esindatud olid näiteks tarkvaraarendus, turundus, veebiarendus. Inimesi oli nii erasektori ettevõtetest ja ülikoolidest kui ka riigiasutustest.

 

 

Kuidas TLÜ asjaga seotuks sai?

David: Tallinna ülikool liitus sündmusega 2011. aastal. Ma ise liitusin ülikooliga 2010. aastal ning üks mu väljakutsetest oli Eestis juurutada ja edendada inimese ja arvuti interaktsiooni valdkonda.

Kuna kasutatavus on iga interaktiivse digitaalse toote juures üks peamine kvaliteedi näitaja, siis me hakkasime kaaluma mõtet korraldada Tallinnas kohalikku maailma kasutatavuse päeva sündmust ning selle jaoks ka võimalikke partnereid otsima.

 

Peagi selgus, et Trinidad oli sellist asja juba 2008. aastast saati korraldanud, nii et tundus loogiline nendega ühendust võtta. 2011. aasta algul saime kokku, et hinnata ühise sündmuse korraldamise võimalusi ja ülejäänut te juba teate.

 

 

Millal TLÜ WUD Eesti korraldustiimiga liitus? Mida see sündmuse jaoks tähendas?

David: Noh, me oleme konverentsi juba 2011. aastast saati korraldanud. Mõnikord juhib korraldamist ülikool, teinekord Trinidad, hiljem tuntud kui TWN. Juhtimine tähendabki täpselt seda: keegi tiimis peab paika panema korraldustempo ning see on roll, mida me oleme ajas omavahel jaganud.

 

Selle kõige tulemusena sündis laiahaardelisem sündmus, mis tänaseks on nii oma publiku kui ka sisu poolest otseselt suunatud valdkonnale, akadeemiale ning aeg-ajalt ka poliitika kujundajatele. Meie eesmärk tänaseni on selle õrna tasakaalu saavutamine.

 

 

Mis põhjustel see koostöö üldse sündis? 

David: Meile algul Anderiga ja hiljem juba Heglega tundus loogiline jõud ühendada, et seda laia valdkonda aidata edasi arendada. Ma ei julge ka sellele valdkonnale otseselt nime anda. Mõne inimese jaoks puudutab see kasutajakogemust (see sõna üksi kannab mitmeid tähendusi), teiste jaoks on see seotud interaktsioonidisainiga.

 

Vähesed aga näevad end kasutatavuse spetsialisti rollis ning uskuge mind, neid on rohkem vaja kui kunagi varem. Mina arvan, et konkreetne nimetus polegi nii oluline, kui me suudame end lihtsalt tunda osana sellest kirevast kogukonnast.

 

Pilt
Hegle Sarapuu-Johanson and David Jose Ribeiro Lamas

Hegle and David

Mis on muutunud?

Kui me räägime sündmuse korraldamise põhjustest, siis ma usun, et meie eesmärk on endiselt sama, vähemalt minu silmis. Kogukond on tänaseks palju küpsem, valdkondlik äri õitseb – vaadake vaid TWNi.

 

Õppimine, mis kunagi tähendas praktikandi rolli astumist, on tänaseks tehtav mitmel eri kujul. Seda siis alates kompaktsetest koolitustest, mida leiab näiteks WUDi konverentsi raames, kuni täies mahus välja töötatud magistritaseme õppekavadeni - nt inimese ja arvuti interaktsioon (TLÜ) ja interaktsioonidisain (TLÜ ja EKA) ja kõikide nende kahe vahele jäävate alternatiivideni.

 

Aga alati on ruumi rohkemaks. Me oleme tänaseks väga kaugele jõudnud ning nüüd, kui me oleme kogukonnana üsna suureks ja tugevaks saanud, peaksime mõtlema ka meie õlgadel lasuvale vastutusele kujundada meie kõigi ühist tulevikku, ühiskondi ja maailma. Mitte kunagi varem pole olemas olnud nii suure potentsiaalse mõjuga kogukonda.

 

 

Kuidas on WUD Eesti aastate jooksul muutunud?

See on väikesest ja hubasest sündmusest kasvanud suureks kokkutulekuks. Viimasel pandeemiaeelsel WUDil tuli kokku üle 600 osaleja. Sisu poolest oleme aja jooksul katsetanud erinevaid formaate. Esinejad oma ettekannetega on alati olnud osa WUDist, aga meil on lisaks olnud ka paneele, mänge, kiireid lahendusi pakkuvaid konsultatsioone ning muudki.

 

Eelmisel aastal liikusime täielikult virtuaalsesse formaati ning tänavu toimub WUD hübriidformaadis, mis on küll endaga mitmeid väljakutseid kaasa toov formaat, ent ilmselt ka selline, mis on siin, et jääda. Ühtlasi korraldasime esimest korda võistluse tudengitele eesmärgiga tuua WUD nendeni pigem varem kui hiljem.

 

 

Eelmine aasta toimus konverents esimest korda virtuaalselt, mis oli WUDi jaoks väga uudne kogemus. Kuidas see läks? Mida te sellest õppisite?

Eelmine aasta korraldasime me tegelikult kahe kuu jooksul kaks virtuaalset sündmust koos. Esimene neist, NordiCHI 2020, toimus oktoobris ning teine oli muidugi WUD Eesti 2020. NordiCHI on kõige suurem inimese ja arvuti interaktsiooni uurimusi käsitlev põhjamaine foorum Põhja-Euroopas ja eelmine aasta toimus see TLÜ ja TWNi eestvedamisel Eestis.

 

Võimalik, et 10 aasta pärast toimub see taas siin. Mõlemad kogemused õpetasid meile kindlasti palju. Me käsitlesime mõlemat sündmust nagu virtuaalset lavastust ning palkasime mõlema jaoks spetsialistide tiimid, kelle ülesanne oli tegeleda enamike tehniliste detailidega, nagu otseülekanne, interaktiivne küsimuste ja vastuste raund – nii heli kui teksti kujul – ning sündmuse salvestamine järelvaatamiseks.

 

See kõik nõudis väga palju ettevalmistusi, palju rohkem kui on tavaliselt kohapeal toimuva sündmuse jaoks vaja teha. Ma arvan, et see on ka üks põhjus, miks me oleme tänavu WUD Eesti 2021 ja muude sündmuste korraldamisel otsustanud hübriidvormi kasuks.

 

 

See aasta on meie jaoks juba 13. kord seda konverentsi korraldada. Kuidas see erineb kõige esimesest konverentsist? Oleks te eales ette kujutanud, et WUD Eesti kasvab nii suureks nagu see täna on?

Jah, ma arvan, et nii TWN kui TLÜ suutsid ette kujutada, kuidas see sündmus aja jooksul aina suuremaks ja viimistletumaks kasvab. See oli üks meie eesmärkidest.

 

Mida ma ei osanud ette näha on see, kui keerukaks selle eesmärgi elluviimine muutus. Tänane WUD on hoopis teist masti sündmus kui seda võrrelda nendega, mida me korraldasime kuni umbes 2015.-2016. aastani.

 

WUD on muutunud palju mitmekülgsemaks viimaste aastate jooksul ning pärast seda, kui me viisime selle Tallinna Ülikooli auditooriumist Kultuurikatlasse, sai sellest päris keerukas sündmus, mida hallata. Tänaseks on sellest saanud projekt, mille teostamiseks alustab korraldustiim tööd umbes üheksa kuud varem.

 

 

Kas te olete näinud WUDi ka mõnes teises riigis? Kus? Kas saate jagada oma kogemusi nendega?

Tegelikult olen küll. Ma käisin Peterburis toimunud WUDil, mida võib isegi nimetada WUD Eestist välja kasvanud sündmuseks. Lühidalt on meil kestev partnerlus ITMO ülikooliga Peterburis. Kui meie sealsed kolleegid olid juba mitu korda külastanud meie konverentsi, otsustasid nad ka enda versiooni sellest teha. Sellega on võimalik lähemalt tutvuda siin (vene keeles): 

 

Ent muudel WUDi sündmustel pole ma peale selle käinud. Ma tean, et nad on kõik väga erinevad nii suuruselt kui sisult, ehkki nende kõikide missioon on sarnane. Kuna WUDi sündmused toimuvad ülemaailmselt enam-vähem samal ajal, siis ma pole kunagi isegi kaalunud mõtet jätta meie enda sündmus vahele selleks, et minna mõnele teisele. Miks ma peakski? Meie oma on täiesti võrratu. ☺ 

Pilt
World Usability Day Estonia team

World Usability Day Estonia 2021 korraldustiim

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
  • Veebilehtede aadressid ja e-posti aadressid muutuvad automaatselt linkideks.