Sotsiaalkindlustusamet avas esimese proaktiivse avaliku teenuse
Sotsiaalkindlustusamet sai valmis esimese proaktiivse teenuse ning avas täna oma iseteeninduse, kus esimesena saavad lapsevanemad kasutada taotlustevaba perehüvitiste teenust. Amet maksab iga kuu 44 miljoni euro eest 156 000 inimesele peretoetusi ja 19 000 inimesele vanemahüvitist.
Sotsiaalkindlustusameti juhi Egon Veermäe sõnul soovib amet pakkuda inimestele lihtsaid, kasutajamugavaid ja proaktiivseid teenuseid. Oluline on ka administratiivkulude vähendamine. „Lähtume teenuste arendamisel põhimõttest, et kui riigil on vajalik informatsioon olemas, ei pea me seda inimeselt enam üle küsima. Proaktiivsus meie teenustes tähendabki seda, et kui perre sünnib laps, siis rahvastikuregistri sissekanne aktiveerib kõik järgmised teenused, ilma et inimene peaks selleks taotluse esitama,“ rääkis Veermäe. „Meie perehüvitiste teenus on esimene sündmusepõhine teenus Eestis ja me soovime liikuda täielikult taotlusevabade teenuste suunas,“ lisas ta.
Hetkel saavad lapsevanemad iseteeninduses kinnitada neile tehtud perehüvitiste e-pakkumist. Kui lapse sünd on rahvastikuregistris registreeritud ja talle on pandud nimi, saadab sotsiaalkindlustusamet vanema(te)le e-postiga teavituse perehüvitiste saamiseks. Inimesel tuleb toetuse saamine iseteeninduses kinnitada.
„Pakkumuse kinnitamine on oluline, sest iseteeninduses saab pere enda hüvitisi planeerida, näiteks kumb vanem hakkab saama vanemahüvitist,“ tutvustas uut moodi perehüvitiste teenust sotsiaalkindlustusameti e-büroo juht Kersti Vaikmaa. „Tegime perehüvitiste teenuse võimalikult mugavaks – ei mingit taotlust, ei mingit allkirjastamist, lihtsalt – siin on su raha, millele sul on õigus, tee oma valik,“ rääkis Vaikmaa.
Inimesed saavad iseteeninduses üle vaadata ka oma kontaktandmeid, et tulevikus jõuaks info pakutavatest teenustest nendeni. „Näiteks kui perre on sündimas laps, soovitame neil e-teeninduses üle vaadata oma e-posti aadress, et pärast lapsele nime panemist jõuaks teavitus perehüvitiste pakkumiste kohta inimeseni võimalikult kiiresti,“ rääkis Vaikmaa. Tulevikus saab iseteeninduses näha ka ametilt laekunud makseid. Õige pea saab iseteeninduskeskkonnas sotsiaalkindlustusametiga suhelda.
Nortali arendusüksuse juht Eestis Ats Albre sõnul on proaktiivsete teenuste näol tegu unikaalse innovatsiooniga kogu maailmas. “Teenus puudutab vahetult suurt hulka Eesti rahvastikust, kelle jaoks on teenused nüüd vaid kinnituse kaugusel. Proaktiivsete teenuste pakkumiseks töötab taustal keerulistel algoritmidel põhinev automaatika ning on tehtud suuremahulisi ja põhimõttelisi muudatusi organisatsiooni protsessides, lähtudes kodaniku kui lõpptarbija vajadustest,” lisas Albre.
Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskuse sotsiaalkaitse talituse juht Tuuli Pentjärv ütles, et perehüvitiste teenuse arendamisel loodi mikroteenustele toetuv arhitektuur. „Tänu sellele saame arenduses eraldada korduvkasutatavad komponendid ja konkreetset äriteenust toetavad komponendid. Samuti võimaldavad mikroteenused agiilset arendust, kus saame pidevalt täpsustada ärinõudeid, küsida kasutajatelt valminud tööle tagasisidet ning reageerida tegelikele vajadustele,“ lisas ta. „Meie arenduspartnerid on agiilse arendusemetoodikaga väga hästi kaasa tulnud. Arendused jätkuvad ja saame vastavalt klientide tagasisidele lahendusi korrigeerida ja täiendada,“ lisas Pentjärv.
Järgmisena muudetakse mugavamaks abivahendite saamine ja vanemapuhkuste teenus, seejärel pensionid ja sealt edasi kõik teised ameti toetused ja teenused.
Iseteeninduse puhul on kasutajate kaasamine ja nende vajadustega arvestamine olnud erilise tähelepanu all. Trinidad Wisemani tegevjuht Ander Tenno ütles, et kohe, kui hakati lahendust disainima, testiti esimesi mõtteid peatsete lapsevanematega. „Kokku testisime kolme prototüübi versiooni ja viimase tegime ka avalikkusele tagasiside andmiseks kättesaadavaks. Lisaks rakenduse loogikale ja funktsioonidele on ka sõnakasutuse ja tõlgete arusaadavus ja selgus perehüvitiste teenuse reaalsete kasutajatega üle kontrollitud. Iseteeninduse väljanägemise puhul oleme silmas pidanud seda, et riigi infosüsteemidel oleks sarnane välimus,“ lisab Tenno.
Iseteenindusse saab siseneda sotsiaalkindlustusameti kodulehe kaudu aadressil sotsiaalkindlustusamet.ee või otselingiga iseteenindus.sotsiaalkindlustusamet.ee. Keskkonda saab sisse logida ID-kaardi, mobiil-ID või Smart-ID-ga.
Sotsiaalkindlustusameti iseteeninduse ja perehüvitiste tööd viisid ellu TEHIKu lepingupartnerid: e-teenused arendas Nortal ning teenuse kasutajaliidese lõi Trinidad Wiseman.
Perehüvitiste teenust tutvustava video leiad ameti videokogust.