Liigu edasi põhisisu juurde
E-poe arendus Trinidad Wiseman

E-pood otse pakist või rätseplahendusena?

Marko Leppik, Peeter Ossip, Sigrid Varemäe

E-kaubandus on meie elu igapäevane osa. Inimesed tellivad veebipoest riideid, elektroonikat ja toitu, ostavad ürituste pileteid, teevad pangaülekandeid, kasutavad krediitkaarte ning teevad veel palju muidki toiminguid. E-kaubanduse näol on täna tegemist kõige kiiremini kasvava jaeturuga, mille müük peaks ennustuste järgi 2020. aastal jõudma 4,135 triljoni dollarini (Statista, 2020). Kuidas otsustada, milline e-poe lahendus valida oma ettevõttele? Käesolevas blogipostituses räägime veebipoodide erinevatest võimalustest, toome välja eelised ja puudused ning jagame Trinidad Wiseman`i kogemust.

 

 

Veebipoodide tüübid ja nende kasutajad

Veebipoed võib tinglikult jagada kolme kategooriasse:

1. SAAS lahendus, mis tuleb ”karbist välja” juba toimivana. Enamasti on see kuutasupõhine, kus minivariandid algavad 8 eurost kuus ning küündivad mitmesaja- ja isegi tuhande euroni välja. E-poe saab kätte põhimõtteliselt päevaga, olenevalt stiliseerimise ja viimistlemise vajadusest. Näitena võib tuua Eesti enda platvormi Voog, lisaks veel Wix, Bigcommerce, Squarespace, Shopify ja teised. Nende teenuste esmase kasutamisega saavad hakkama kõik, kes omavad baasteadmisi veebist. 

Sellist lahendust kasutavad tavaliselt väiksemad ja lihtsama struktuuriga ärid, kelle tootevalik ei ole nii lai ja spetsiifiline. Selline lahendus võib kindlasti sobida ka neile, kes soovivad lihtsalt katsetada oma toodet või äriplaani enne, kui investeerivad rohkem.

 

2. Vabavara ja CMS lahendused on need, mille saab ise tasuta alla laadida, kuid serverisse seadistamine, disainimine ja muud tegevused nõuavad ekspertoskusi. Siia kuuluvad näiteks WP Woocommerce, Prestashop, Magento, Drupal Commerce ja paljud teised. Hind algab 10 000 eurost, lisanduvad serveritasud ja turvauuendused. Hea tulemuse tagab korralik eelanalüüs ja prototüüpimine, mis võivad arendusprotssi viia mitme kuu pikkuseks.

Taoline e-kommertstarkvara annab juurde paindlikkust ning võimaldab kliendil rohkem dikteerida, kuidas edasi minna ehk ei ole nö vendor lock (tootjalukustusega). Selline lahendus, kus liidesed on väliste süsteemidega ning kujundus, struktuur ja ülesehitus on omanäolisemad, sobib veidi keerukama lahendusega veebipoodnikele.

 

3. Täisspetsiifilised erilahendused on teemaks, kui eelnimetatud vabavara lahendused jäävad kohmakaks. Samuti siis, kui soovitakse luua midagi hoopis minimalistlikku, mis kannatab suurt koormust või kui on soov panustada turvalisusele. Sellistel ajenditel on mõistlik koos arenduspartneriga mõelda just rätseplahendusele, näiteks Java, NodeJS või mõnel PHP raamistikul põhinevale lahendusele. Hind algab enamasti 50 000 eurost ja ”sky-is-the-limit” nagu öeldakse. Soovitav on teha süsteemianalüüs ja testimine, mis võivad pikendada protsessi poole aasta peale ja enamgi.

Rätseplahendus on sobilik väga suurtele veebipoodidele, aga ka tellimis-, broneerimis- ja piletiostusüsteemidele, samuti iseteeninduskeskkondadele ja siis, kui müüakse virtuaalset toodet või ligipääsu millelegi. Erilahenduse peale tasub mõelda alati kui ootad unikaalset tulemust.

 *põhineb Trinidad Wiseman`i kogemustel

 

 

Millistele platvormidele arendab TWN e-poode?

Meie esmaseks valikuks on Drupal Commerce ja vajadusel täisrätseplahendus, näiteks NodeJSi või PHP Laraveli platvormidel. Küsite miks? Drupal on turvaline ja skaleeritav ning olles pigem CMF (content managament framework) mitte CMS (content management system), on ta lisaks väga pandlik.  Boonusena saab kaasavaraks, paljude võimalike lisamoodulitega, väga hea sisuhaldustarkvara. Drupal`it hinnatakse ka tema hea turvalisuse poolest.

 

Kuigi arendame klientide soovil igapäevaselt ka WordPressi, ei soovita me omalt poolt veebipoodi selle peale rajada, kuna äri ja koormuse kasvades võib võimekusest puudu jääda. WP on hea platvorm lihtsamakoelistele veebilehtedele ja blogidele. Veebipood peaks meie hinnangul olema ehitatud kindlamale vundamendile, kus uute funktsionaalsuste, liideste ja võimalike muudatuste tegemine saaks toimuda korrektselt ja jätkusuutlikult arendades. Soovitame kriitiliselt hinnata ka valmis teemade (themes) valimist.

 

Esialgu atraktiivne ja viimistletud teema võib erinevate plokkide kustutamiste ja editeerimiste ning lisamiste järel muutuda sammhaaval aina kaugemaks kasutajasõbralikust ja ühtselt harmoneeruvast veebipoest. Funktsionaalsuse lisamise ja muutmise järel on WordPressil oht muutuda kaardimajaks, kus üht nurka putitades võib maja teisest otsast praguneda. Seepärast oleme alternatiivina, kui esialgu finantsi vähe või soovitakse lihtsalt katsetada äriplaani, soovitanud eestlaste loodud Voog lahendust.

 

Miks on kasulik liidestada ja automatiseerida?

Liidestamine on justkui sild kahe süsteemi vahel, näiteks e-poe ja laotarkvara vahel. Automatiseerimine aga on protsess, mille käigus luuakse ja rakendatakse tehnoloogiaid, mis võimaldavad tooteid ja teenuseid luua ning neid edastada vähese või olematu inimsekkumisega. Antud juhul, kui klient sooritab e-poest ostu, siis uue laoseisu info muudetakse juba otse laohaldustarkvaras ning saadetakse finantshaldustarkvarasse juba raamatupidamuslik info.

 

Trinidad Wiseman`il on kogemusi erinevate laohaldus- ja finantshaldustarkvaradega IDSi Buum`i, Microsoft Dynamics 365 Business Central`iga (NAV), Microsoft Dynamics AX`i, iScala ning mitmete teiste äritarkvaradega.Liidestamist ja automatiseerimist kasutatakse tänapäeval laialdaselt ning seda just protsesside kiirendamise ja mugandamise ning inimvigade vähendamise eesmärgil.

 

Toome järgnevalt näiteid igapäevaelust – seda rakendatakse erinevate makse- ja järelmaksesüsteemide puhul, ka tarnetes, näiteks ostukorvi füüsiliste mõõtmete kalkuleerimiseks, et pakkuda sobivaimat transpordilahendust. Arved on võimalik saata süsteemi poolt otse raamatupidamisse ning e-arvekeskuse kaudu kliendile. Hinnastamise puhul saavad näiteks püsikliendid sisse logida ja kohe ”õigeid” omahindu näha. Liidestamise abil saame pakkuda kliendile lisamüüki, näiteks kokkusobivaid tooteid või hoolduskomplekti.

 

Chatbot`e ehk juturoboteid on täna väga erinevaid ja need on laialtlevinud, kuid nende kasutuselevõtt oleneb suuresti kliendi võimekusest. Pole mõtet seda rakendada, kui e-poodnik ei ole võimeline kliendile kohe vastama. Soovides tagasi kutsuda kliente, kes jätavad ostu pooleli, saame abi liidestamisest. Samuti võimaldavad automatiseerimine ja liidestamine hallata mugavalt ning operatiivselt nii tagastatavaid tooteid kui garantiihooldusi.

 

SAAS ehk ”karbist välja” e-poe lahendusele on liidestamist teha tunduvalt keerulisem kui vabavara ja CMS lahendustele või rätseplahendustele. SAAS`i puhul on olemas mõned valmisliidestused, mida ise muuta ei saa ning juurdelisamine on enamasti keeruline ja aeganõudev, kui mitte võimatu.

 

Automatiseerimise ja liidestamise eelised:

  • Parem klienditeenindus
  • Operatiivsem tegutsemine ning kiiremad uuendused ja vastused
  • Vähem inimressurssi poe ülalpidamiseks
  • Täpsus ja inimvigade vähenemine
  • Maksimaalselt laiendatav - toodete arv ei ole füüsilise poe pinnaga piiritletud

 

Millised küsimused võiksid enda jaoks läbi mõelda enne e-poe loomist?

  1. Kui kindel oled oma äriplaanis? Kas sooviksid esialgu lihtsalt katsetada näiteks soodsama lahendusega (ja hiljem valida keerukam)?
  2. Kui palju võib Sinu äri muutuda või kasvada lähima aasta-kahega?
  3. Kui palju soovid e-poe lahendusse investeerida täna? Kui palju aasta pärast?
  4. Kas oled läbi mõelnud omafinantseeringu ja/või lisafinantseerimisallikad, näiteks EAS abiprogrammid?
  5. Kui kiiresti peab pood valmima?
  6. Kui tähtis on kasutusmugavus? Kui palju soovid muuta kujundust - kas on oluline saada täpselt endamoodi lahendus?
  7. Mis tooteid on plaanis müüa? On need füüsilised või digitaalsed?
  8. Kui palju on erinevaid tooteid ja kuidas need erinevad näiteks värvuselt, suuruselt vms, et selgitada välja süsteemi paindlikkuse vajadus?
  9. Kas soovid pakkuda toodete komplekte, seotud tooteid, muid spetsiifilisi lisafunktsionaalsusi?
  10. Kas soovid tooteid ise sisestada ja laoseisu manuaalselt hallata või on olemas laoprogramm, millega liidestada?
  11. Kas soovid kehtestada erinevaid hinnastamise reegleid ja nendega kaasnevaid kampaaniaid?
  12. Milliseid makselahendusi soovid kasutada (Eesti pangad, pangalingid, vahendustasu, järelmakse, PayPal jne)?
  13. Kui suur võib olla hinnanguliselt tellimuste maht? Kui palju soovid ise tegeleda ostutellimustega? Kas need on manuaalselt hallatavad või on vaja automatiseerida?
  14. Kuidas toimub tarnimine? Kas piisab ainult kodumaistest pakiautomaatidest või on vajadus saata ka kaugemale?
  15. Mis turunduslahendusi on tarvis kaasata? (uudiskiri, sotsiaalmeedia tugi, kampaaniad, kupongid ja allahindlused, erinevad reklaamid ja muu taoline)
  16. Kas püsikliendile on eraldi sektsioon spetsiifiliste hindade ja võimalustega?
  17. Milliste teiste liidestuste järgi on vajadus?
  18. Kui palju tuge ja kaasamõtlemist on vaja arenduspartnerilt?

 

Loodame, et meie blogipostitus annab Sulle mõtteainet ning aitab leida esmased vastused tekkinud küsimustele. Me ei saa Sulle dikteerida, mida Sa täpselt pead tegema, kuid me saame mentorina olla Sulle abiks ja toeks, tuues ning rakendades oma teadmust ja pikaajalisi kogemusi.

 

Valikuid ja võimalusi on palju, kõigil omad eelised ja puudused. Kui Sul tekkis huvi teada saada, milline lahendus sobiks kõige paremini Sinu ärile, siis võta meiega ühendust ja aitame Sind valiku osas. Saame anda esmase tasuta konsultatsiooni ning eksperthinnangu kaardistamaks vajadused ning soovitamaks edasist plaani. Samuti anname projekti aja ja mahu hinnangud.

 

Postitus uuendatud 14.05.2020

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
  • Veebilehtede aadressid ja e-posti aadressid muutuvad automaatselt linkideks.