Liigu edasi põhisisu juurde

Arendusprotsessi parendus läbi kasutajakesksete meetodite

Trinidad Wiseman

Kasutajakeskse disaini meetodid on protsess, millega saad parendada nii patja, veebi kui ka teenindusprotsessi. Seetõttu on võimalik läbi sellise tegevuse tõsta oluliselt ka arendusprotsessi efektiivsust ja kliendisõbralikkust.


Õnnestus just läbi viia selline projekt, kus kasutasime näidisprojekti puhul kasutajakesksete meetodite arendusprojektidesse disainimiseks just kasutajakeskse disaini meetodeid. Siit ka lühike kirjeldus kuidas sellist projekti mõistlik läbi viia on:


Planeerimisest me ei saa üle ega ümbert. Vaja on teada: mida soovitakse saavutada, kas tähtsam on arenduskiirus, tellija rahulolu, kasutaja rahulolu või hoopis arendaja rahulolu. Kui kaua on meil aega ja kui palju oleme selleks valmis rahaliselt panustama. Lisaks tuleb kokku leppida ka käesoleva projekti mõõdetavad tulemid.


Projekt ise algab nagu ikka kasutajakesksetes projektides uuringuga :). Küsitleme täitja erinevaid projektirolle, kasutajaid, tellijaid, ettevõtte juhtkonda. Jälgime kõrvalt, kuidas inimesed tööd teevad, millised on enamlevinud tulekahjud. Selle tulemusena saame erinevate osapoolte vajadused, tänased probleemid ning muidugi isiklikud motivaatorid. Uuring dokumenteeritakse erinevate profiilidena ning tuuakse välja nõudmised uuele protsessile.

Seejärel valime välja sobivad töövõtted, kombineerime neid ning teeme plaani kuidas järk-järgult neid meetodeid töösse lülitama hakkame - moodustame juurutusplaani.

Iga etapi järel hindame tulemusi, ning teeme järgmise etapi jaoks vajalikud täiendused.


Tähtis, nagu ikka iga muudatusi hõlmava protsessi puhul, on muudatuste harjumuseks muutmine ning mitte võtta ette korraga liiga suurt hulka. Iga etapi vahel peaks väike paus olema. Samuti ei tohi ära unustada ka inimestele uute töövõtete koolitamist :)

Läbi klientide või kasutajate uuringu oma äri disainida on tegelikult ettevõtte kasutatavuse küpsusastme kõrgeim 8-s tase, milleni jõudmine võtab kuuldavasti umbes 40 aastat (http://www.useit.com/alertbox/maturity.html, http://www.useit.com/alertbox/process_maturity.html).


Disainides oma tööprotsessi nendest põhimõtetest lähtuvalt on aga tase 7, milleni jõudmine peaks umbes 20 aastat võtma. Uskumatu aeg! Samas kui võtame näiteks selle, kuhu tasemeni meie ettevõtted täna jõudnud on, siis võib juba uskuma hakata küll :) (enamus meie ettevõtetest on alles tasemetel 2 kuni 3).

Seega käised üles ja uueks aastaks kohe peale pingelist sügist ja eurole üleminekut on ideaalne aeg käivitada oma teenuste täiesti uuele tasemele tõstmise projekt :).