Liigu edasi põhisisu juurde
Praktiline virtuaalreaalsus, mees VR peaseadmega

Praktiline virtuaalreaalsus ja selle kasvavad võimalused veebis

Rene Rebane

 

Aina rohkem räägitakse virtuaalreaalsusest (VR) kui praktilisest töövahendist. Mitmetes valdkondades on virtuaal ja augmenteeritud reaalsus muutunud asendamatuks tööriistaks keeruliste ülesannete lahendamisel, näiteks meditsiinis operatsiooni harjutamiseks, disainis automudelite loomiseks, ehituses projektide visualiseerimiseks.

 

Kasvav trend on kasutada VR võimalusi ära ka veebis. Uurime, mis on veebis kasutatava VR’i eelised ning miks võiks mõelda VR veebirakenduste peale juba täna.

 

 

Virtuaalreaalsus praktilise töövahendina

Viimaste aastate jooksul on mitmed eesrindlikumad tööstusharud võtnud virtuaalreaalsuse kasutusele praktilise töövahendina ja seda enam mitte lihtsalt eksperimendi korras, vaid täisväärtusliku töövahendina nagu sülearvuti või telefon.

 

Virtuaalreaalsuse kasutuselevõtt loob ka uusi põnevaid töökohti ning kiirendab mitmeid protsesse, mis varem oleksid võtnud tohutul hulgal energiat ja aega.

 

 

Töötajate ja spetsialistide väljaõpe

 

 

Mitmed valdkonnad on juba omandanud ning paljud omandamas virtuaalreaalsuse võimalusi, et koolitada oma töötajaid kiirelt ning riskivabalt. Valdkonnad, mis sellistest koolitusprogrammidest kõige rohkem abi saavad on näiteks meditsiin, ehitus ja riigikaitse.

 

Kirurgid saavad harjutada raskeid operatsioone simuleeritud operatsioonilaua ääres; tehnikud seadmete paigaldust mobiilimastidele; sõjaväelased riskantseid või keerulisi lahingu stsenaariumeid.

 

 

Meditsiin ja tervis

 

 

Virtuaalreaalsuse abil on võimalik simuleerida kõikvõimalikke erinevaid situatsioone, mille abil saab meditsiini töötajaid koolitada. Alates sellest, et kirurgid saavad harjutada keerulisi operatsioone kuni selleni, et erinevate meditsiinivaldkondade töötajad saavad läbi mängida olukordi, mis võivad tekkida näiteks erakorralise meditsiini osakonnas või mõne katastroofi tagajärjel.

 

Aina rohkem kinnitab kanda virtuaalreaalsuse kasutamine nii füüsilise kui vaimse teraapia juures. Näiteks on leitud, et raskete põletushaavadega patsientide puhul aitavad VR rakendused valu leevendada ning meelt lahutada. Füsioteraapia puhul aitab VR patsienti tegema täpseid liigutusi, et arst saaks jälgida ja analüüsida tehtud töö käiku.

 

 

Haridus ja silmaring

 

 

Virtuaalreaalsusel on imeline võime olla suurepäraseks abimeheks jutuvestjale, lisades võimaluse kõikvõimalike interaktiivsete elamuste kogemiseks. Koolihariduse maastikul on virtuaalreaalsusel rakendust peaaegu igas valdkonnas.

 

VR peaseadmetega varustatud klassiruumides on võimalik ise kogeda ajaloolisi sündmusi või õppida interaktiivses keskkonnas keerulisi keemia, füüsika või bioloogia kontseptsioone. Lisaks kasutavad ka mitmed galeriid juba VR tuure oma eksponaatidest, mis seoses Covid-19’ga on muutunud eriti aktuaalseks.

 

Ka meilt endilt Eestist on näide Eesti Loodusmuuseumist nahkhiire näituselt, kus on üles seatud VR nurk, et loomakest paremini tundma õppida.

 

 

 

Hirmus Armas Nahkhiir näitust rikastavad Oculus Go peaseadmed, millega on võimalik jälgida nahkhiirte elu lähedalt ning nendega isegi kaasa lennata.

 

 

Tootmine

 

 

VR on olnud inseneridele tugevaks koostööpartneriks juba mõnda aega, aidates neil vaadelda, simuleerida ja manipuleerida mudeleid mehhanismidest, mille puhul füüsiline prototüüpimine teeks töö aeglasemaks ja keerulisemaks. Sellisel viisil töötamine aitab hoida kulusid madalal.

 

 

Disain ja arhitektuur

 

 

Aina rohkem võtavad virtuaalreaalsust kasutusele disainerid, kunstnikud ja arhitektid. Näiteks võimaldab VR enda ümber olevas vabas ruumis kavandada tulevikuautode või majade kontseptsioone.

 

Eestis on näiteks kasutatud virtuaalreaalsust hiljutise Paksu Margareta uuenduskuuri projekti väljatöötamisel nii ruumi kavandamiseks, kliendile demonstreerimiseks kui eksponaatide planeerimiseks enne kui ehitus oli üldse alanud.

 

 

Arhitekt Artur Staškevitš (Inphysica) saatis meile mõned pildid sellest, kuidas muuseumi ruume töö käigus visualiseeriti.

 

 

 

Virtuaalreaalsuse kasv veebis

Aina populaarsemaks on muutunud virtuaalreaalsuse kasutamine veebilehtedel. Nii nagu kaasaegse veebi puhul on loomulik, et lehte saab vaadata telefoni, tableti ja suure ekraani peal, muutub aktuaalsemaks ka VR võimaldamine virtuaalsete tuuride, toote promode või muude 3D’d kasutavate komponentide puhul.

 

Olgugi, et VR peaseadmeid on kasutuses veel võrdlemisi vähe (globaalselt 171M VR kasutajat 2018.a. tehtud uuringu järgi, võib arvata, et turg laieneb ning VR seadmed lähevad lähiaastatel rohkem peavoolu.

 

2018.a. tehtud prognoosi järgi kasvab eraldiseisvate VR peaseadmete nõudlus 2022 aastaks 16 korda. Ühtlasi on nõudlust juba suurendanud Covid-19 kriis, mis on VR tehnoloogiale olnud suureks hüppelauaks. Lähitulevikus paiskuvad turule ka erinevad augmenteeritud reaalsuse prillid, mis turu võimalusi veelgi laiendavad.

 

 

Miks pakkuda oma veebis VR võimekust täna?

Veebis pakutavatel VR kogemustel on mitmed eelised rakenduste põhiste lahenduste ees. Näiteks:

 

  • Integreerimise võimalus lehe sisusse. Kujutame ette olukorda, kus arvutist vaadates on lehe päises kuvatud 3D mudel tootest – näiteks kiirkaater. Seda mudelit on võimalik näidata ka VR’is ning lisada sellele komponente, mis teevad VR’i kogemusest virtuaalse toote tutvustuse. Sellist VR komponenti saaks ettevõte edukalt kasutada ka messidel, koolitustel ning mujal, kus on vaja toodet tutvustada.

 

  • VR komponente saab lehel näidata mitmeid. Näiteks on ettevõttel mitmeid kiirkaatreid. Iga aluse jaoks võib olla erinev tutvustav tuur. Selliseid tuure saab teha ka universaalselt kohalduvatena, mis tähendab, et tuurid on vaadeldavad ühtlaselt hästi nii mobiili, tableti, arvuti ekraani kui teleka peal ning virtuaalreaalsusena peaseadet kasutades enda ümber.

 

  • VR komponenti kasutatavaid lehekülgi on lihtne jagada veebiaadressi abil. Igat toodet koos virtuaaltuuriga on võimalik hõlpsasti jagada nagu ka teisi veebilehti.

 

 

 

Siit on võimalik vaadata Mozilla WebXR näidet, mis töötab nii brauseris kui ka peaseadmetel.

 

 

Siiski on veebis VR kasutamisel mõningad kaalutlused, millega peab veel arvestama, et saavutada parim kogemus kasutajale. Näiteks:

 

  • Veebi ei saa panna üles väga keerulise geomeetriaga lahendusi. Mida keerulisem mudel või animatsioon, seda raskema kaaluga on veebi VR komponent, mis tähendab kasutaja jaoks pikki laadimisaegu. Keerulised mudelid võib asendada näiteks 360 fotode või videotega. Erinevate seadmete jõudluse kasvamisega on see ainult lähiaja probleem.

 

  • Veebirakendus, mis on universaalselt kasutatav peab olema optimeeritud nõrgimate seadmete järgi ehk näiteks mobiilseid seadmeid silmas pidades. Mis tähendab, et hoiduma peaks näiteks reaalajas töötavatest effektidest ning väga keerulistest interaktsioonidest ning animatsioonidest, mis seadmelt palju nõudlust vajavad.

 

 

Näiteid virtuaalreaalsuse kasutamisest veebis

Käime läbi mõned põnevad näited, kuidas on võimalik virtuaalreaalsust veebis ära kasutada.

 

 

Toodete promomiseks

City24 virtuaaltuurid

City24 on võtnud kasutusele virtuaaltuuride lahenduse, mis võimaldab kasutajal navigeerida läbi 3D’s sisse skaneeritud eluruumi. See on hea näide sellest kuidas VR võimekusega veebirakendus on ühtlaselt hästi kasutatav kõikidel seadmetel.

 

 

 

 

Turismi edendamiseks

VR-Estonia

E-estonia lehe üheks osaks on virtuaalne tuur, mis tutvustab Eestit kui digitaalset riiki. Tuur koosneb 360 panoraam fotodest ja videotest, mille vahel on võimalik navigeerida ning kuulata vastavat tutvustust. Lahendus on kasutatav ka muudel seadmetel peale VR peaseadmete.

 

 

 

 

Hariduse edendamiseks

Access Mars

NASA ja Google koostööl on valminud interaktiivne veebirakendus Curiosity Marsi-kulguriga tutvumiseks. Rakenduses on kasutatud kulguri poolt tehtud fotosid ja topograafilist informatsiooni, et luua keskkond kasutajale navigeerimiseks. Lisaks on võimalik tutvuda ka ise kulguri erinevate osadega.

 

 

 

 

Kokkuvõtteks

Virtuaalreaalsuse valdkond on küll alles lapsekingades, kuid nii mõneski tegevusharus kasutatakse peaseadmeid juba tõsiste töövahenditena. Augmenteeritud ja liitreaalsusega hiilib lähemale ka ekraanivaba töökeskkond, mis muudab veebi tarbimise olemust veelgi.

 

Hetkel on veebis VR komponentidel veel piiratud kasutusalad, kuid ülalmainitud kasutusjuhud on juba täiesti reaalsed. Loodame, et leidsid käesolevast postitusest põnevat lugemist ning ehk tekkis mõtteainetki, kuidas virtuaalreaalsus Sinu veebi rikastada võiks.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
  • Veebilehtede aadressid ja e-posti aadressid muutuvad automaatselt linkideks.