Liigu edasi põhisisu juurde

Kuidas kasutada heuristilist hinnangut oma projektides

Kui me räägime kasutatavusest, peame me tihti silmas konkreetseid põhimõtteid ja nõudeid, mis meie jaoks loovad Peeter Marveti sõnadega "talupoja mõistusele" arusaadava veebi või infosüsteemi. Neid põhimõtteid on tegelikult üpris vähe.

Võtame näiteks vana hea Lundi listi
(http://en.wikipedia.org/wiki/Usability#Lund.2C_1997_Usability_Maxims),
veel vanemad Nielseni heuristikud
(http://en.wikipedia.org/wiki/Heuristic_evaluation#Nielsen.27s_heuristics) või
hoopis Gerhardt-Powals’ põhimõtted
(http://en.wikipedia.org/wiki/Heuristic_evaluation#Gerhardt-Powals.E2.80.99_cognitive_engineering_principles), tegelikult üpris paljud
põhimõtted ja n.ö. käsud kattuvad. Kui me loome infosüsteemi või veebi, peaks need just olema põhimõtted, mille järgi me disainiotsuseid vastu võtame.

Kahjuks on need nõudmised ja põhimõtted liialt üldised heuristilise hinnangu läbi viimiseks. Kuidas sa selgitad arendusmeeskonnale, et näiteks see lahendus lihtsalt minu arvates on efektiivne ja see ei ole. Keegi ei kuula sind :). Seega, kui koostate loetelu infosüsteemi kohta käivatest kasutatavuse nõuetest, tuleb iga selline üldine põhimõte väga konkreetseteks jah-ei vastusevariantidega küsimusteks lahti kirjutada.

Selliseid nõuete loetelusid on tegelikult ka veebis vabalt kättesaada (nt. http://www.stcsig.org/usability/topics/articles/he-checklist.html). Loomulikult hinda iga nõuet kriitilise pilguga loodava infosüsteemi kontekstis üle. Mitte alati ei ole kõik loetelud mõistlikud igale infosüsteemile või veebile.

Olenemata sellest, millist loetelu sa kasutad, koosta see enne kui projekt reaalselt pihta hakkab. Projektimeeskonna suhtes ei ole ju tegelikult eriti aus "ujuda" sellise loeteluga välja peale seda, kui nad on suure ja raske töö just valmis saanud. Lisaks on ju siiski eesmärk saada kasutatav süsteem :), lisatöö tekitamine sellele eriti kaasa ei aita :).

Selgita enne töö alustamist iga punkti, nii et kõik saavad aru, mida sellest süsteemist kasutatavuse mõttes oodatakse.

Kui testitakse valmis saanud funktsionaalsust, tuleb süsteemi või veebi ka selle loetelu vastu hinnata (projekti jooksul tehakse seda korduvalt). Mida kiiremini vead leitakse seda suurem tõenäosus on, et hilisema funktsionaalsuse osas neid probleeme enam nii palju ei ole. Lisaks on igat viga lihtsam parandada pigem varem kui hiljem.

Heuristilise hinnangu andmine on loomulikult vaid üks samm kasutatava süsteemi poole aga kindlasti üpris oluline ja suur samm.

Edukat sammumist ja ikka päikest :)

Hegle

 

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
  • Veebilehtede aadressid ja e-posti aadressid muutuvad automaatselt linkideks.